Los bericht bekijken
Oud 22 september 2011, 14:02   #1
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard proletarisering van de middenklasse: bron van alle ellende?

Ik was gaan teruglezen in de oude congresteksten van de LSP, en stuitte er op een opmerkelijke analyse:

Citaat:
Deze kenmerken van het kapitalisme van de 21ste eeuw, samen met de gevolgen van de globalisering... De tendens om de industrie te herlokaliseren naar China en Azië leidt tot een verzwakking van de industrie en
het industriële proletariaat in Europa, de VS en Latijns Amerika en een versterking van de dienstensector en een proletarisering van nieuwe lagen. Deze lagen beschikken echter niet over de ervaring en de traditie van de traditionele arbeidersklasse...
(Resolutietekst voor 9de congres CWI, januari 2007, p.10)

Waar ik vooral bij wil stilstaan is de proletarisering van wat wij verstaan als middenklasse, en dat deze noch de ervaring noch de traditie heeft gelijk de traditionele arbeidersklasse om zich te verweren.

Zou dat de bron van het huidige impasse zijn. Met impasse bedoel ik de de huidige tijdsgeest van negativisme en neergang. Zowel sociaal en economisch.

Er zijn tijden geweest van opgang, bloei, vooruitgang... waarbij grote delen van de maatschappij konden van mee genieten. Die vroegere opleving heeft bv. de middenklasse gecreëerd die we vandaag de dag kennen. Die klasse heeft grote verwezenlijkingen voor zichzelf kunnen bewerkstelligen.

Maar tijd staat niet stil. De slinger slaat nu in de andere richting. De evolutie van de laatste decennia heeft de middenklasse feitelijk kapot gemaakt. Er is nu geen middenklasse zoals die was in het midden van de 20ste eeuw. Een deel van die klasse is er op vooruitgegaan en staat nu hoger op de ladder, een andere (en waarschijnlijk groter?) deel van die vroegere middenklasse is teruggevallen (of zit nu nog volop in die neerwaartse evolutie). Niet voor niks parafraseren de mensen dat de middenklasse aan het verarmen is.

Nu, wat met de LSP-stelling dat deze nieuwe geproletariseerde klasse weerloos is omdat het een aantal dingen niet heeft zoals de traditionele arbeidersklasse wel heeft.

En mijn eigen mijmeringen daarop voortbouwend dat dit de belangrijkste oorzaak is voor de alomtegenwoordige malaise.

Ik heb net een telefoon gekregen. Moet nu dringend door. Ik zal later hierop terugkomen om mijn punt te verduidelijken.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden