Discussie: Knack verheldert
Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2004, 11:45   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Eerste stuk door Jean-Claude Defossé (over dat het Vlaams Blok reeds in de regering zit)
- Zogezegd zouden de traditionele, democratische partijen al veel ideeën van het Blok hebben overgenomen. Welke? Daar hebben we het raden naar. En als dat al zo is, zullen dat toch niet de radicaalste punten (aanpassen of terugkeren, Vlaamse republiek, zerotolerantie) zijn. Het is toch normaal dat gematigde voorstellen en ideeën van het Blok ook in andere partijen geapprecieerd kunnen worden.
- Dat de uitspraak van Vandenbroucke over het splitsen van de werkloosheidsuitkeringen gewoon afgezien is van het Blok is zeker en vast niet waar. Hij deed die uitspraak omdat hij in de praktijk heeft ondervonden dat die regionalisering nodig en beter is voor beide partijen, Walen en Vlamingen.

Van De Woestyne:
Citaat:
(Fel) Kom me niet vertellen dat de kiezer niet wéét waar het Vlaams Blok voor staat! Wie voor het Blok kiest, weet dat perfect. …
- Ik ben het hier volledig me oneens. Veel mensen zien het Blok gewoon als de enige partij waar ze op kunnen stemmen als ze een individueel probleem (overvallen, werkloos, …) hebben of als ze de andere politieke partijen en het bijbehorende schouwspel beu zijn. Ze stemmen gewoon Blok omdat ze niet beter weten. Zonder stemplicht zaten al die antipolitieke Vlamingen thuis rustig TV te kijken met een zakske chips tijdens de verkiezingen.
- Hij heeft wel gelijk dat veel Blok-kiezers (vooral die nu op het platteland en in de villawijken) egoïstisch stemmen. Zij stemmen niet voor de maatschappij maar voor hun eigen, afgaande op individuele problemen.

Van De Woestyne:
Citaat:
Willen jullie onafhankelijkheid? Of confederalisme? En als jullie confederalisme willen, wat moet er dan gesplitst worden?
- Geert Bourgeois:
Citaat:
Confederalisme bestaat uit twee gemeenschappen die puur autonoom zijn wat betreft fiscaal-, tewerkstelling- en gezondheidsbeleid.
Volgens deze definitie, die ik beaam, moet het toch duidelijk zijn dat wat Van De Woestyne vertelt onzin is. Zelfs als hij het over federalisme had gehad, zou er nog over verdere regionalisering van bevoegdheden gesproken moeten/kunnen worden.
Citaat:
Het federalisme is een staatsvorm waarbij geen centraal staatsgezag wordt voorgestaan, maar waarin de afzonderlijke delen een zeer grote mate van zelfstandigheid wordt toegekend.
Het stuk over de transfers naar Wallonië
- Ze mogen dan wel gelijk hebben dat het redelijk normaal is dat er meer geld in Wallonië terecht komt voor de sociale zekerheid want er is meer werkloosheid. Maar ik heb het al eens gezegd, er verdwijnt teveel. We weten niet waar het naartoe gaat maar daar kan volgens Defossé niet langer over gezeverd blijven. Hij wil de solidariteit meer aanmoedigen. Awel, wij vragen meer transparantie en dan krijgen ze hun solidariteit!
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden