Los bericht bekijken
Oud 27 september 2011, 10:14   #49
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Begrijp ik, omdat licht iets is dat we als mens meteen waarnemen met onze ogen.
Doch, we hebben als mens de lichtsnelheid absoluut vooropgesteld, bij gebrek aan een absolute waarde. Omdat licht een bepaalde snelheid heeft, kunnen we die relatief gaan vergelijken met andere snelheden, zoals bij donder en bliksem.

De richting van tijd blijft nog steeds vastliggen wanneer licht een gewone relatieve snelheid heeft.
Als ik naar een ster kijk, kan het zijn dat die ster al uitgedoofd is op het ogenblik dat het licht van die ster tot bij mij is geraakt.
Als ik naar mijn tas koffie kijk, is die misschien ook niet meer wat hij is wanneer ik die met mijn ogen waarneem, enkele fracties in tijd verder... het lijkt absurd, maar het is zo.

We zijn gewoon te gefixeerd op het licht alleen.
Wat als de mens blind was, en we enkel op basis van geluid konden waarnemen, was geluid dan de absolute snelheid die we vooropstellen om de richting van de tijd aan te tonen?
Tot het ogenblik dat de mens ook kon zien en zag dat er licht was, dat sneller was dan dit geluid.
Jij denkt zoals men 500 jaar geleden dacht, er zijn ondertussen een paar dingen geevolueerd, dit gaat al lang niet meer over licht, dit gaat over electromagnetische stralen. Ogen en oren zijn al eeuwen niet meer van toepassing.

Er is vooralsnog geen enkele meting waarbij men licht als relatieve snelheid kon beschouwen. Zelfs vanuit een ruimteschip, dat aan 99% van de lichtsnelheid vliegt, ziet men een parallelle lichtstraal voorbijsnellen aan de volledige lichtsnelheid en ruimte en tijd worden vervormd om dat mogelijk te maken.

Net daarom spreken we in dit geval niet van relatief maar van absoluut.

Laatst gewijzigd door parcifal : 27 september 2011 om 10:15.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden