Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2004, 20:47   #2
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
De Vlaamse nationalisten zitten in een benarde situatie. Ze weten niet goed hoe om met het probleem Brussel om te gaan.

De oude garde is er steeds van de veronderstelling uitgegaan dat het een onafhankelijk Vlaanderen moet worden met Brussel als hoofdstad.

Ikzelf ben van die oude garde en het was voor mij ondenkbaar dat ik ooit de stelling zou verdedigen : Zonder Brussel als het moet.

De demografische evolutie in Brussel over de laatste dertig jaar is zulks
dat wij er tussen de 10% en 15% van de bevolking zijn en dat wij er steeds meer en meer achteruitgaan. Zoals SIMONET het stelde dat "la francisation est irreversible".

Moet ik eraan toevoegen "l'arabisation"

Nu dat de onafhankelijkheidsgedachte in Vlaanderen met reuzeschreden vooruitgaat mogen wij ons niet vastbijten in draaiboeken die voor ons practisch niet uitvoerbaar zijn.

De nationalisten moeten nu in hevige debatten onder elkaar en in open gesprekken betrokken raken en deze debatten moeten dan binnen de
volgende twee jaar uitmonden in een Volkscongres waar bindende besluiten moeten worden genomen over Brussel.

Het ziet er meer en meer naar uit dat wij een referendum in Brussel zullen verliezen. Wij moeten volgens mij dit referendum wel laten doorgaan en indien wij dit (waarschijnlijk) met een overweldigende meerderheid zullen verliezen moeten wij ons daarbij neerleggen en voor
de onafhankelijkheid gaan zonder Brussel.

Wij kunnen en mogen de ongeveer 100000 tot 150000 Vlamingen in Brussel niet aan hun lot overlaten. Wij zullen dan hard moeten onderhandelen om de taalrechten van die mensen te beschermen (en nu
zijn die al niet te veel beschermd door de huidige taalwetten die niet toegepast worden.) Wij zullen vanuit Vlaanderen het nederlandstalig onderwijs moeten organizeren en ervoor betalen.

Wij kunnen bv bedingen dat er na 10 tot 20 jaar weer een referendum
georganizeerd wordt over aansluiting bij Vlaanderen.

Wij zullen onze instellingen aan Brussel moeten onttrekken en Brussel zal
economisch zwaar getroffen worden door onze onttrekking.

Dit is een realistische kijk op zaken en wij moeten aanvaarden dat de toestand in Brussel hopeloos geworden is. Wij mogen ons niet laten gijzelen omdat Brussel voor ons belangrijk is. De Belgen beginnen nu reeds Brussel als gijzelaar te gebruiken en dit zal meer en meer op de voorgrond treden.

Wij kunnen de Vlaamse nationaliteit aan de Vlamingen in Brussel geven
(zoals in Noord-Ierland) en ook representatie in het Vlaams parlement.

De welvaart van een onafhankelijk Vlaanderen (zonder transfers voor Wallonie en franstalig Brussel) zal er voor zorgen dat wij in Brussel paralelle instellingen kunnen opbouwen betaald door de Vlaamse staat.
Zoals bv een paar ziekenhuizen, bejaarden instellingen en noem maar op.
Ook natuurlijk onderwijs en cultuurverzorging.

Geen geld meer naar Wallonie maar wel naar onze eigen mensen in Brussel. Een tweede versie van EIGEN VOLK EERST.

Laat ons daarover gedachten ruilen en aub op een beschaafde manier.
het ideale voorbeeld: Noord Ierland

persoonlijk vind ik het vreemd dat jij voortdurend wauwelt over "wij moeten dit laten gebeuren" en "wij moeten dat organiseren"
je denkt echt wel heel wat van "jullie", he?
enneuh, dat brussel zal lijden onder de vlaamse terugtrekking, wil ik nog wel eens zien
de vlaming die in brussel werkt zal het niet merken dat hij zijn inkomensbelasting nu aan brussel betaalt, de vlaamse staat daarentegen