Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Stilletjes aan begint het door te dringen. Door kosten te drukken en prijzen te verlagen verhoog je uw winst.
Zeg ik toch al gans de tijd?
|
Nee, jij zit te huilen sinds het begin over "oneerlijke prijzen" en over "woekerwinsten" en dat men de winst per artikel zou moeten drukken op elk verkocht produkt.
Het is uiteraard altijd zo dat door je kosten te drukken, je je winst verhoogt. Maar het is niet altijd zo dat door je prijzen te verlagen, je je winst verhoogt, he. Er is ergens een optimum, en dat optimum hangt af van de vraagkurve. Als er veel concurrentie is, dan volstaat een kleine prijsverlaging. Het heeft geen zin 50% onder de marktprijs te gaan. Met 5% of 10% onder de marktprijs haal je reeds veel klanten binnen (kijk naar de goeiekopere benzinestations!).
Maw, in een sterk concurrentiele markt is de prijs grotendeels bepaald door de markt, en moet je daar niet veel aan doen. Kan je je kosten drukken, dan haal je gewoon meer winst, bij ongeveer dezelfde prijzen.