Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@ Mustapha:
Alles goed en wel, maar eigenlijk draait de hele discussie niet hierom.
Ik zou vanuit m'n eigen aanvoelen van zedigheid en moraliteit ook een hele jeremiade kunnen opzetten tegen de "verworvenheden" van deze tijd, en op een aantal punten wellicht ook kunnen rekenen op instemming door velen, maar da's niet de kwestie.
Vraag is : mag een overheid de samenleving een set van strikte gedragsregels opleggen (kledingscodes, eetgewoonte, ...) om één of andere religieuze overtuiging kracht bij te zetten? Mag een overheid toestaan dat de vrijheid van de mens op een dusdanig verregaande manier wordt ingeperkt? Heeft de islam zo'n wantrouwen tegenover de gelovigen?
Want hoe oprecht is een gelovige in uw ogen, wanneer die slechts strak in de pas loopt in de mate dat de overheid met de knuppel staat te zwaaien. [size=2][ik heb ze ook gezien hoor, die Saoudi's die aan de franse rivièra cognac zitten slurpen tot een kot in de nacht, en eens terug thuis hun dwalende geloofsgenoten vermanend toespreken...of erger][/size]
|
Ik ben het met mustafa helemaal mee eens maar ook jouw mening valt mij ook niet slecht, ik vindt dat een regering de gedrags codes moet aanmoedigen een niet "opleggen" , want ik vind dat een mens de zaak bewust moet doen vertrekkend vanuit zijn innerlijke wil , want als men een gedrag oplegt maar men wilt dat niet dan creeert men een sfeer van gestrekkenheid een stress , want we moeten niet vergeten dat in de islam niet alleen "tarhieb" wordt gebruikt maar ook "tar'3ieb" een dat is heel belangrijk !!!
p.s;"tar'3ieb" = aanmoedigen met een zachtige toon !! tarhieb is het tegengestelde !!