Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Who cares ?
Ik bedoel, wie geeft er nu over een "etnische" afstamming die over een periode van anderhalf millennium is verwaterd tot er niks meer van overblijft? Kelten, Germanen, ... ze hebben ons bitter weinig nagelaten in termen van cultuur, wetenschap, filosofie, ...
|
Ik zou de invloed van de Kelten en de Germanen niet onderschatten. Zeker niet. De middeleeuwse wetenschap en cultuur zijn echt niet Romeins hoor. Alleen het achterlijke Christendom dat met haar ideeën de middeleeuwer heeft vergiftigd, was van een andere oorsprong.
Citaat:
Voor 80% is hetgeen verkondigd wordt over de grote wereldvisie, geloofsovertuiging en staatsinrichting van de "Germanen" (ik zal ze gemakkelijkheidshalve zo maar noemen) zuiver speculatief. De mythe en het wishfull thinking is groter dan de traceerbare historische realiteit.
|
Daarstraks was ze nog onbestaand en nu is ze al speculatief. We gaan er dus op vooruit
Er zijn voldoende gegevens om hun leefwereld te reconstrueren.
Citaat:
Ik kan erin komen dat mensen terug willen "naar de bron", en dat die zoektocht ook heel verrijkend kan zijn... Alleen zijn de conclusies die daaruit getrokken worden vaak heel kneuterig, kortzichtig en niet in lijn met de complexe realiteit van een 21ste eeuwse samenleving.
|
Zolang de conclusies rechts zijn, zijn ze zeker achterhaald en achterlijk? Dat is zo typische linkse nonsens.
Citaat:
Wat ik in die zienswijzen ook steevast mis is consistentie en volledigheid...
|
Mijn visie is nochtans allesomvattend hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Geloven in een god die buiten de schepping staat en dat de mensheid een taak heeft op aarde enzo, is DOM.
Het woord "god" is eigenlijk een slecht gekozen woord maar...
Ik zie god als alles... alles is per essentie leeg en alles is 1.
Zoals de hindoes en boedhisten dus...
Die dualistische troep van het westen is erger dan een sprookverhaal.
|
Ik zie God enerzijds als de scheppende kracht in de natuur, en anderzijds als de kracht die de balans regelt. Samen vormen deze krachten de hele natuur. Ik denk dat onze visies zeer sterk op elkaar lijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starlight
probeer te leven volgens een regel die je wel in de meeste geloven terug vindt maar soms hopeloos verloren gaat in al de regeltjes die er bij zijn geplakt (door mensen):
Naastenliefde.
|
Ik breidt dit uit tot "respect" : respect voor de medemens, respect voor ander leven.