De politici hebben een mandaat gekregen van de burgers, om hen te vertegenwoordigen bij diegenen die de uitvoerende macht moeten controleren en wetgevend werk moeten leveren in het belang van de burgers en niet in hun belang en in het belang van de partijen, daarvoor hebben we ze niet verkozen Daarom staat er in m'n onderschrift te lezen "We leven NIET in 'n democratie, maar in een particratie!"  

Dit vind ik persoonlijk één van de meest fout geïnterpreteerde uitspraken. In de grondwet staat dat de volksvertegenwoordigers de natie vertegenwoordigen en niet het volk. De natie in dit geval, is een abstract gegeven; het is ons land, in het verleden, heden en toekomst.  
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben van mening dat dit niet correct is, maar in principe zijn zij vrij te handelen aangezien ze niet meteen "ons" (het huidige kiezerskorps) vertegenwoordigen. Gaat men dit wijzigen, kan het volk al meer zeggenschap hebben en uiteindelijk zich laten horen. Nu is het kiezen louter om de zogezegde democratie in stand te houden.  
Wij als volk zijn veel te tam, wij volgen en laten gebeuren. Ik zou niets liever zien dan dat er opspraak komt. Dit in een beschaafde maar harde vorm zoals bv. een jaartje geen belasting betalen? Ik denk dat men dan rap zal gaan luisteren... 

|