Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2011, 17:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Van Eetvelt zegt eens op zijn manier zijn gedacht over Di Rupo

Van Eetvelt zegt eens op zijn manier zijn gedacht over Di Rupo, en ik dacht: "daar staat Kleine Croo en gans zijn VLD in hun onderbroek".
En wat zouden de centrum-gerichte kaloten hier van dromen ?

En welke zijn de conclusies van sommige DiRupo-believers hier op dit forum ?
(N-VA'ers zoals ikzelf, mogen zich onthouden. Wij weten van wanten)

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111018_145

titel: "Di Rupo denkt anders dan de rest van de Europese leiders"

beetje de kernzinnen lezen?

Citaat:
Karel Van Eetvelt, de topman van de Vlaamse zelfstandige ondernemers (Unizo), vreest een belastingenregering. 'En we hebben al de hoogste belasting op arbeidsinkomsten.'

‘Als de trekkersbedrijven zich beginnen terugtrekken, boer pas op uw ganzen’, zegt Karel Van Eetvelt. ‘Wallonië zag ArcelorMittal verdwijnen in Luik. Ik dacht dat dit de ogen zou openen in Wallonië. Er is overcapaciteit. Waarom sluit ArcelorMittal dan een Belgische afdeling en geen andere? Dat is de vraag. Ik hoor uit Wallonië echter niets anders dan dat men het bedrijf en de bedrijven in het algemeen gaat straffen. Tja. Ze hebben het blijkbaar nog niet begrepen.'

Van Eetvelt gaat verder: ' Is Vlaanderen slimmer? De Vlaamse busbouwer Van Hool uit Lier zegt voor het eerst in zijn geschiedenis dat hij overweegt een deel van zijn activiteiten naar het buitenland te verplaatsen. Waarom? Waarom nu? Het antwoord op die vragen, staat alleszins niet in de onderhandelingsnota van Elio Di Rupo.’

‘Als men de getuigenissen van ondernemers over de lastendruk niet wil aanvaarden, dat men dan naar de Oeso-statistieken kijkt! België heeft een overheidsbeslag van 53 procent. 53 procent van de welvaart die we scheppen, gaat naar de overheid.'

'Maar er is meer,' zegt de Unizo-topman. 'We hebben de hoogste belasting op arbeid: 55 procent van de loonkost gaat naar de overheid via werkgevers- en werknemersbijdragen voor de sociale zekerheid en via de belastingen op arbeidsinkomen; geen enkel ander land in de Oeso haalt de 50 procent, ook Frankrijk niet; het Oeso-gemiddelde bedraagt 35 procent.'

'Een laag arbeidsinkomen wordt hier dubbel zo zwaar belast dan elders. Een alleenstaande ouder met twee kinderen die een laag loon verdient – maar 2/3 van het gemiddeld loon – betaalt hier 35 procent belastingen; het Oeso-gemiddelde is 16 procent.’

‘Ik kan zo uren doorgaan’, zegt Van Eetvelt. ‘Ik kan niet begrijpen dat een formateur in die omstandigheden overweegt de miljarden die hij moet wegsaneren, dan vooral gaat zoeken in nieuwe belastingen. De koopkracht behouden, is belangrijk. Vreten belastingen die dan niet aan? Als di Rupo al eens op een Europese top was geweest, zou hij weten dat de rest van Europa anders denkt dan hij.’

Van Eetvelt is bang. ‘De formateursnota zou maar een sneuvelnota zijn? Niets wijst daarop. Meer zelfs, andere partijen beginnen die nota al na te praten. Ik hoor bij alle partijen zeggen dat een verhoging van de roerende voorheffing wel kan, je weet wel, de belasting op spaarboekjes en kasbons. Waarom? Omdat die lager ligt dan het Europees gemiddelde. Dat is juist. Dat moet zowat de énige belasting zijn die hier beneden het Europees gemiddelde ligt. En die ene moet dan ook sneuvelen. En als dat dan gebeurde om als compensatie de hoge belasting op arbeid te verlagen, zou ik er nog kunnen inkomen.’

Er moet Van Eetvelt nog iets van het hart. 'Wat doen we met die hoge belastingdruk? Die druk is bijna even hoog als in de Scandinavische landen, maar daar zijn er bijna geen armen in de bevolking, bij ons is twintig procent arm. Hun welvaartsstaat werkt efficiënt, die van ons herverdeelt evenveel maar met veel slechtere resultaten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline