Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik
De techniek leer ik aan volgens Lichtenauers + discipelen fechtbucher. En die kenden er toch een en ander van.
Maar ik prefereer toch europese zwaarden, met een traditie van meer dan 2500 jaar. Die wordt vaak vergeten, omdat de oosterse nog bestond toen wij - al lang en breed naar buskruit overgegaan - daar aankwamen ; en zodoende werd deze gedocumenteerd terwijl de Europese vergeten werd.
De katana is inderdaad lichter, maar heeft het grote nadeel van een bereik van 30-40 cm minder, wat natuurlijk ook het mindere gewicht verklaart, en slechts een enkel scherp te hebben.
Superieure scherpte is meestal waar voor de echt goede zwaarden, maar alleen verkregen door heel veel manueel werk, en de dingen zijn erg gevoelig voor schade. Een langzwaard is makkelijker te maken en robuuster. Maar ook hier bestonden ook superieure zwaarden van meestersmeden.
|
Dit is offtopic dus degenen die er aanstoots aan nemen kijken maar even de andere kant op. Bij voorbaat al mijn excuses.
We trainen dus alletwee met die dingen. Alles bij mekaar wil ik toch wel zien wie het zou winnen. Ik met mijn zwaard van ca 900 gram en 80 cm en jij met je ding van 1.6-2 kg. Hmm
Wat betreft die enkele snijkant : er is geen enkele nood aan 2 snijkanten, toch niet met de juiste technieken. De niet snijkant dient trouwens voor afweer. Je kan trouwens maar met 1 zijde tegelijk snijden.
Verder het zou het eerste 'conventionele zwaard' niet zijn dat breekt omdat het te hard is...wat door de Jappen elegant opgelost is.