Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2011, 16:02   #11
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Ook op de trams en bussen in Antwerpen mogen ze van mijn part een klassendeling invoeren ! Als je nu als 'serieuze' mens op sommige tram- of buslijnen zit, dan voel je je vaak ook de vreemde eend in de bijt tegenwoordig. Op sommige verbindingen zit je nog als enige blanke of Nederlands sprekende (op zich uiteraard niets mis mee), erg wordt het echter dat die 'Nieuwe Antwerpenaars' het nodig vinden voortdurend te brullen terwijl ze een normale uitleg lijken te doen of in hun smartphone zitten te brullen en dat heel de tramrit lang. Of dat er groepjes jongeren opstappen die denken dat ze de hele tram mogen entertainen met luide hiphop flauwekul muziekjes die uit hun GSM'tje rollen (waarom in godsnaam luidsprekers aan een GSM ? ). En inderdaad, het zijn uiteraard niet enkel de allochtonen die voor het nodige vertier zorgen, ook marginale vierde wereld van 'bij ons' maakt goed gebruik van ons openbaar vervoer, aldaar gezeten een walgelijke drank- of zweetlucht verspreidend en ondertussen nog wat agressief gedrag tentoon spreidend.

Dan zwijg ik nog over de hygiënische omstandigheden op de tram, vaak zijn het echte rijdende vuilbakken, in het beste geval met wat papiertjes en blikjes op de grond, de 'slechtere' gevallen ga ik u besparen om de eetlust niet te ontnemen. Qua stiptheid moet je er ook al niet op rekenen en vaak sta je als sardienetjes bij elkaar gepropt omdat er te weinig tramstellen voor te veel mensen passeren. Zeer aangenaam als een Afrikaanse in je oor staat te brullen in haar GSM, of dat je op een paar centimeter afstand staat van een zwetende, uit de bek stinkende zuiplap.

Dan wil ik het absoluut nog niet hebben over de gevallen waarin medereizigers slachtoffer worden van agressie van andere medereizigers of er weer eens jongeren het nodig vinden voor een 'spelletje' stenen te gooien naar de tram of op de tram een pak frieten met saus door de gang te gooien (neem dagelijks de tram in de buurt van de Turnhoutsebaan in Borgerhout en je zal weten wat ik bedoel).

Het voorstel van de derde klasse op de treinen lijkt op het eerste zicht elitair, maar de post zal vooral bedoeld zijn om eens na te denken over de marginaliteit van een deel van de reizigers. Op de tram/bus dus juist hetzelfde. Men kan daar gewoon een klasse 'betalende onnozelaars' (zoals ikzelf) van een klasse niet-betalende profiteurs onderscheiden. Die tweede groep is in onze kleurrijke multiculbuurten veel talrijker geworden dan eerstgenoemde. Een tram vol met 'zwartrijders' (wat een goed gekozen begrip bij deze !) wordt echter zelden gecontroleerd door de stoere controleurs van De Lijn, waarschijnlijk omdat ze dan (terecht) schrik hebben klop te krijgen van een woendende menigte als ze iemand wensen te verbaliseren. Ik heb al wel controle gekregen (meermals) op zondagmorgen op een lijn in een 'chique' buitenwijk, waar natuurlijk al de oude dametjes aanwezig op de bus braaf betaald hadden. Zo is het uiteraard makkelijk en zeer handig om de statistieken wat te verbloemen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden