Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
Ik hoop dat je kan begrijpen dat dat inderdaad decadent is in de ogen van een huishouden met twee kinderen waar ze alles in totaal met 2000 euro in de maand moeten rondkomen. Nu vind ik je eigen voorbeeld zelf nog niet echt decadent en al zeker niet zo stompzinnig als eerstgenoemde voorbeelden.
|
Euhm, nee, ik vind dat absoluut niet decadent. Ik doe het graag, ik wil dat doen, ik kan het doen en ik moet achteraf niet gaan schipperen met mijn financiën omwill van zo'n folieke. Dan is het mijn volste recht om dat te doen en daar is in de verste verte niets decadent aan. My life, my choices.
Dat een ander huishouden met twee kinderen en slechts 2000€ dat niet kan, dat weet ik ook wel. Maar dat is noch mijn fout, noch mijn probleem. Ik ga mijn leven niet anders leiden omdat anderen er niet dezelfde levensstijl op na kunnen houden.
Citaat:
Ik ga zelf ook eens goed op reis met veel op restaurant gaan eten en vrij luxueuze hotels en durf voor een citytrip ook bijna 1000 euro er door jagen voor drie of vier dagen. Maar ik besef wel dat van dat geld vele gezinnen een hele vakantie (eenmaal per jaar) moeten doorkomen en er waarschijnlijk enkel geld is om een verouderd bungalowtje op een of andere camping te huren in eigen land en dat men financieel verplicht is ook daar aan zelfkook te doen i.p.v. uit eten gaan. En dan zwijg ik nog over de groep die zich helemaal geen vakantie kan permitteren.
|
Dat is erg voor die mensen, maar ook daar: dat is niet mijn fout en ook niet mijn probleem.
Toen ik het niet zo breed had, dan gingen we ook niet op reis, en als we al op reis gingen dan was het in een klein hotel aan 300-400€ voor een week. De tering naar de nering zetten weet je wel.
Citaat:
Zolang er armoede is, is het natuurlijk het meest rechtvaardig dat die rijke tisten hun overtollige geld beter kunnen spenderen aan de armen i.p.v. er de meest onnozele dingen mee te doen.
|
Wat is daar rechtvaardig aan? Mensen pamperen leidt net tot toestanden waarin ze enkel gaan staan kankeren op anderen die het beter hebben en waarbij ze afgunstig hetzelfde gaan opeisen zonder er iets tegenover te zetten.
Gisteren of eergisteren op VRT was er ook zo'n kerel die ze interviewden naar aanleiding van Hans Bonte die Cofidis ging aanklagen voor hun "leen bij ons en krijg een home-cinema"-actie. Die kerel bekloeg zich dat Cofidis 13,9% per jaar aanrekende, nadat hij ben hen was gaan lenen voor een auto; dat laatste had ie gedaan omdat de bank hem dat bedrag niet wou lenen. Zo'n mensen zoeken zelf hun miserie en armoede op. Als de bank je niet wil lenen, moet dat al genoeg teken aan de wand zijn. Als je dan willes nillens toch op een ander gaat lenen, dan moet je de gevolgen ook maar dragen. Bij de maffia kan je waarschijnlijk ook steeds terecht maar dan aan 30%-50% per week of zo...