Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer
Een kennis van mij momenteel 2 halve dagen per week een kuisvrouw 'in dienst'...
Dat kost hem een kleine 2.500 euro per jaar, waarvan hij ongeveer 40% recupereert via zijn belastingsaangfite (laat ons zeggen ongeveer 1.000 €).
De kuisvrouw kostte dus ongeveer 1.500 € netto
Nu is er sprake van dat men niets meer via de belastingen zou kunnen terugtrekken... Dus winst voor ons goed bestuurd landje...
Wel, zegt hij na overleg met zijn vrouw/vriendin, dan wens ik het volgend jaar maar één ipv 2 halve dagen hiervan gebruik te maken.
Dus wint hij volgens zijn berekening dan 250 € (2.500-1000=1500 € wordt nu 1250).
Mijn vraag ► Waar zit de winst van de staat?
(ik veronderstel immers dat vele mensen zo gaan redeneren)
|
De staat rekent erop dat iedereen de kuisvrouw zo gewoon is dat de mensen zich deze luxe niet meer willen ontzeggen.
De winst zal eruit bestaan dat veel mensen geen kuisvrouw met dienstencheques meer willen en terug gaan naar een in het zwart poetsende kuisvrouw. Winst voor de staat bestaat erin dat het zwaar overgesubsidieerde dienstencheques gedoe langzaamaan doodbloedt. De in het zwart poetsende kuisvrouw verdient evenveel en zal de zwarte centen terug in omloop brengen.