Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG
En waarom krampachtig aan de huidige Vlaams-Nederlandse grenzen vasthouden? Zeeuws-Vlaanderen kan bv. in een Groot-Nederlandse context gemakkelijk terug met West/Oost-Vlaanderen samengevoegd worden, terwijl beide Limburgen ook één provincie kunnen worden.
|
Hoewel ik het eens ben met je opmerking dat die grenzen voor herziening in aanmerking zouden komen, wil ik even een kanttekening plaatsen bij het automatisme dat hier op het forum schijnt te bestaan in de beleving dat Zeeuws-Vlaanderen door Nederland zou zijn gestolen van Vlaanderen (of volgens sommigen zelfs van België, bewaar me)
Zeeuws-Vlaanderen is om te beginnen al een 400 jaar bij het Noorden, aangezien dit gebied op de frontlijn lag van de 80-jarige oorlog. Het is met wisselend succes al vrij vroegtijdig 'bevrijd' geweest in die zin dat het ontdaan is van Spanjaarden (hetgeen hoegenaamd dus volledig losstaat van de 'provinciale' krachtsverhouding 'Vlaandere versus Holland' of zelfs Nederland versus België, bewaar me!)
Daarnaast is de beleving dat Zeeuws-Vlaanderen ooit deel heeft uitgemaakt van Vlaanderen gewoonweg misleidend of zelfs foutief. Als we 400 jaar terug kijken was het gebied deels opgemaakt uit eilanden (conform Zeeland) en in overwegende mate ook protestants. Deze eilanden zijn door
verzanding vastgegroeid aan stukjes Vlaanderen (welke in die tijd dus werden bevrijd van de Spanjaarden).
Ongeveer de helft van Zeeuws-Vlaanderen staat dus cultureel, religieus en geografisch los van Vlaanderen maar is
Zeeland. De andere helft heeft in zekere zin dus wél een historische band met Vlaanderen.
Zeggen dat Zeeuws-Vlaanderen bij Vlaanderen hoort is dus gewoonweg fout, en misleidend. En dat staat nog los van de wens van de bevolking.