Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2
Eindelijk een keer een positief interessant stukje over het zuid-Nederlands/Vlaams en het noord-Nederlands/ABN.
Link: http://belned.wordpress.com/2011/06/...o-4-hilversum/
Ik moet ook heel eerlijk zeggen, dat ik, door de omgang met mensen in de grensstreek, af en toe zuid-Nederlands/Vlaams schrijf en denk.
Het is de spellingscontrole die mij afstraft. Dit moet maar eens een keer over zijn!
We dragen tenslotte beide de erfenis in ons van een gemeenschappelijk Frankisch-Germaans verleden ! 
|
Even interessant op die site is een ander artikel waarin de auteur rake dingen zegt, die ik hier al lang verkondig en waarvoor ik al ettelijke draden lang mijn nestel afdraai:
"Zijn “ge” en “gij” werkelijk dialect en Verkavelingsvlaams?"
.../...
"Zo wordt gezegd dat het bovengewestelijke “kleed” (dat ooit standaardwoord was) “dialect” zou zijn en dat je om AN te spreken eigenlijk het Noord-Nederlandse “jurk” dient te gebruiken. Opmerking: als nederlandstalige Belgen van in Oostende, Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel tot in Hasselt allemaal “kleed” zeggen, dan is duidelijk dat kleed géén dialect is, maar gewoon bovengewestelijk Zuid-Nederlands (juist zoals heel wat Britse woorden die afwijken van het Amerikaans Engels géén dialect en géén “Verkavelingsengels” zijn). Maar toch werkt het, want als je lang genoeg zegt dat woorden als “schoon” of “plezant” dialect of “slechts spreektaal” zijn, gaan mensen die AN (ABN) willen spreken ze automatisch vermijden. Ook in hun informele omgangstaal met vrienden en familie."
Zo worden geleidelijk heel wat Belgisch-Nederlandse woorden afgeleerd. Dat wegzuiveren van Zuid Nederlands ten voordele van Noord Nederlands gebeurt vanuit de zichtwijze dat het Nederlands in België gestandaardiseerd dient te worden, t.t.z. min of meer identiek dient te worden aan het Nederlands in Nederland. Dit noemt men in de taalkunde taalzuivering (in dienst van de standaardisering of standaardisatie van het Nederlands): het wegdrukken van zogenaamd onacceptabele woordenschat. En dat lukt ook ten dele: Noord-Nederlands spreektaalwoord “leuk” mag wel, het Zuid-Nederlands spreektaalwoord “plezant” daarentegen mag niet (in het AN). Resultaat: “plezant” wordt weggedrukt ten voordele van het woordje “leuk” en komt minder en minder voor."
Wijze praat van iemand die het echt begrepen heeft.
Voor het volledig artikel:
http://belned.wordpress.com/2011/07/...agd-tutoyeren/
En dus , de Nederlanders en hun Vlaamse 'taallakeien' die
echt willen begrijpen, zullen dit zonder enig probleem kunnen begrijpen. En ze moeten dus eindelijk eens afstappen van hun Grote Gelijk. Want we zouden hier wel eens kunnen beginnen met de 'Hollandse' woorden weg te zuiveren.