Bijft Griekenland in de EU -Referendum
Het is het Pontius Pilatus effect. "Ik was mijn handen in onschuld".
Simpel toch?
Je zit in een economische patstelling waarbie iedere genomen beslissing de verkeerd is of kan zijn.
In zo' n geval roep je de hulp van de democratie in en laat je het volk beslissen.
Gaat zo' n referendum tot stand komen dan heeft het volk gekozen: "Vox Populae Vox Dei", nietwaar?
Sarko'tjes hemel kwam helemaal naar beneden toen hij dit nieuws hoorde.
Want nu ligt de beslissing helemaal niet meer in de hoek van de Eurokloten die daar teveel op hebben ingezoomd en plotseloos vergaten dat de Grieken ook nog enige beslissingsbevoegdheid bezaten.
Ik persoonlijk vind het een meesterlijk zet van Papandreou.
De vraag is nu durft Papandreou dat referendum door te zetten. Want denk erom dat alle pressiemiddelen die de Eurokloten kunnen vinden (en dat zijn er heel wat) gebruikt zullen gaan worden om Griekenland terug de rijen in te slaan. En dat laatste mag je letterlijk nemen.
Wat de consequenties zijn heb ik in de Griekenland draad al aangegeven.
Edit:
Uit de reacties van Saro en nu ook uit Duitsland kun jestellen dat de politici hun eigen gevoerde politiek niet begrijpen en dat ze door de mogelijkheid van het Griekse referendum in de (onbeschermde) flank zijn aangevallen.
Erg dom allemaal. Maar het signaal is gegeven en ik heb het idee dat de Britten (lees Tory) het item weer enthousiast zullen oppakken.
Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 1 november 2011 om 10:27.
|