Veel mensen praten in hun slaap, hoewel meestal onverstaanbaar, dus mag men veronderstellen dat er in dromen gecommuniceerd wordt. Helaas kan ik mij na het ontwaken meestal heel weinig van een droom herinneren en na een paar minuten ben ik alles vergeten.
Als mijn droompersonages bekenden zijn dan wordt er meestal gesproken en maakt de droom een ontwikkeling door die ik zelf niet stuur. Ik herinner mij wel dat bekende droompersonages zich zowel voorspelbaar als onvoorspelbaar gedragen, al weet ik vrijwel geen voorbeelden daarvan te herinneren. Op internet heb ik tot op heden weinig voorbeelden gevonden van boeiende gesprekken met droompersonages. Meestal gaat het om onduidelijke conversaties of het spreken van een enkele zin. Een voorbeeld:
Citaat:
ik vroeg mijn droompersonages
“Wat ben je?” Ze keek me lachend aan. “Ik ben…” Ze pauzeerde alsof ze moest nadenken. “Ik ben niets.” Ze lachte nog steeds. “Niets. Net zoals jij.” Dit begreep ik niet. Ik vroeg: “Ben je een hallucinatie?” Ze dacht weer na. “Zo zou je het kunnen noemen.” De intonatie gaf aan dat ze helemaal niet bedoelde dat ze een hallucinatie was. We waren in een gymzaal. Aan een grote tafel zaten veel personen te eten. Ik kende ze niet, maar ondervroeg enkelen. Eén persoon beweerde een goed verhaal te zijn, een ander kwam met een afkorting. Ik vroeg wat die betekende. “Dat is een afkorting”, luidde het antwoord. Hij vertelde me vervolgens de volledige termen, lange wetenschappelijke woorden.
Een meisje zei me: “Ken je tien kleine negertjes? Ik ben als het negende negertje.”
http://rproost.tumblr.com/post/40523...roompersonages
|