Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Bijzonder spijtig dat het minderwaardigheidscomplex bij u weer eens de kop opsteekt. Ik heb persoonlijk niets tegen welke variant in het Nederlands dan ook; sterker zelfs, ik stimuleer en propageer het gebruik van, zoals u het zou noemen, minder begrepen vormen van het Nederlands.
Treurt u niet. Veel woorden en begrippen, zoals uitbater, hebben hun weg naar het 'noorden' al gevonden. Ik weet het, het gaat niet snel genoeg. Het probleem is namelijk dat het 'spraakmakende centrum' van onze taal in de randstad ligt. Daar ligt, of we dat nu willen of niet, ook de toekomst van het Nederlands. Net zomin als dat de toekomst van het Frans bepaald wordt in Wallonië, want dat gebeurt in Parijs.
Wat zou helpen om leken in (Noord-)Nederland vertrouwd te maken met het vocabulaire van het (Zuid-)Nederlands, is minder verongelijkte drukte hierover te maken. De redelijkheid is als sneeuw; hoe zachter zij valt, hoe beter zij pakt. 
|
Het heeft niets te maken met minderwaardigheidscomplex. Dat versleten doekje voor het bloeden helpt u in niets vooruit, want het slaat nergens op. Waar het op staat is , dat veel te lang het noord-Nederlands dè norm was om nu te bepalen welke het 'juiste en correcte' Nederlands was, terwijl volkomen werd voorbijgegaan aan 'ons' Nederlands. Het is te zeggen, het soort Nederlands dat meer dan 6.000.000 Vlamingen spreken.
Het is al erg genoeg dat ge ons de uitheemse en Hollandse je-vorm (bijna) hebt weten op te dringen. Ook hiertegen zullen we ons met vereende krachten blijven verzetten. Neemt gij maar in het Noorden de 'ge'-vorm over.