Offeren
Met de onverdoofde slachting van al die schapen is het "offeren" nu het heet van de naald.
Altijd al en in de meeste (zoniet alle) religies werd er geofferd. Maar ik vind toch wel dat de monotheistische religies daar de grootste voordelen mee halen.
Bij de Inca's of Azteken bleken ze levende kinderen te offeren in ruil voor regen, en moesten de koningen en edelen hun eigen bloed ook offeren. Blijkbaar was die god nogal belust op bloed van de gelovigen zelf, en op hun kinderen.
Nu bij de joden las ik in de bijbel het leukste: de stam van Levi waren de priesters, en op gezette tijden moest Jahweh dus ook offers krijgen: de beste stukken vlees moesten dus aan die Levi-rabbijnen worden gebracht die ze dan opaten en de beenderen "offerden" aan Jahweh middels verbranding.
Goe gezien van die mannen van Levi.
De kloosters namen ook offerandes aan, alsook de pasters in de mis natuurlijk: liefst geld, maar zoals bij die slotkloosters ook eieren en ander voedsel. In ruil (let op: het was nog een ruil) gingen ze dan bidden voor schoon weer of genezing etc...
Maar wat gebeurt er nu bij de moslims? Wat wordt er geofferd? niks!! ze slachten een schaap en nemen het mee naar huis. En wat is er voor Allah? geen verbrande beenderen, geen gebeden, geen verloren kinderen of bloedafnames... niks. Gewoon schaap mee naar huis.
Offeren noemen ze dat. Zo kan ik het ook. Morgen offer ik mijn varken.
|