Los bericht bekijken
Oud 10 november 2011, 11:01   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik woon zelf niet in een sociale woning dus heb ik mijn info slecht zijdelings.

- geen eigen woning hebben (men kan dus niet een eigen woning verhuren en dan zelf een sociale woning bewonen..... aaaa! daar knelt misschien het schoentje bij de papa van Romelu! Alhoewel: éénmaal je een appartement hebt, weet ik niet of het verboden is een stulpje in de Ardennen of aan zee aan te kopen, ik denk het niet). Interessante denkpiste: je huurt spotgoedkoop een sociale woning dichtbij je werkt, en je betaalt gewoon een sjiek appartement af aan de kust, dat je tegelijk verhuurt! Tegen dat je op pensioen bent verhuis je!

- om in te schrijven denk ik (niet 100% zeker) dat je inkomen aan bepaalde maxima onderworpen is. stond ook ergens in de krant. Eénmaal binnen geldt dat dus niet meer en kan je zoveel verdienen als je wil blijkbaar.

- ongeveer hetzelfde systeem geldt voor de grootte van de woning: iemand met twee kinderen of zonder kinderen krijgt geen appartement met vijf slaapkamers. Als je vier kinderen hebt en je hebt al een woning, dan krijg je wel voorrang voor een groter appartement. Een jong koppel met één kind gaat snel een appartement vinden, komen er meer kinderen zoals bij de meest allochtone gezinnen (ja hoor Artisjok), dan krijgen die gezinnen voorrang op de mensen met ook vier kinderen, maar die nog geen sociaal appartement hebben. Gaan de kinderen buitenshuis wonen, dan moet je dat grote appartement niet terug afgeven.
(info van een voorzitter Huisvestingsfirma).
Hoe zo'n huurcontract sociale woning er juist uitziet weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het aanslagbiljet van de fiscus van kapitaal belang is. De rest gebeurt op basis van verklaringen maar wordt niet noodzakelijk gecontroleerd. De opvolging is puur nattevingerwerk. Die maatschappijen zijn gewoonweg niet geïnteresseerd in de vraag of je drie jaar later ondertussen de lotto hebt gewonnen.
Meer zelfs. Er zijn maatschappijen die na x aantal jaren je de woning te koop aanbieden. Meestal omdat de kosten voor eventuele renovatie te hoog oplopen.
Kortom. Een zelfstandige die een kapitaal heeft vergaard, maar ondertussen leeft van een pensioen van een paar honderd euro, is een perfecte potentiële kandidaat voor een sociale huurwoning.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden