Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
dit is een kip+ei redenering.
KINDEREN gaan naar school om zelf bij te leren, niet om een halve migrantenstad nederlands te laten spreken.
Moest ik in het Brusselse wonen, zou ik net als veel vlamingen mijn eigen kinderen in de VLAAMSE gemeenten naar school laten gaan zodat ze niet tussen de rest van de import in de klas moeten zitten. Mogen kinderen nog het gevoel krijgen van zèlf ergens thuis te zijn? Of moeten ze verplicht even ontheemd worden als degenen die zelf vrijwillig kozen om naar hier te komen?
Indien men niet wil dat Brussel verder georganizeerd verfranst, dan zal men voor de nieuwkomers beter aparte scholen voorzien, waarbij ze in eerste instantie hun taalachterstand kunnen ophalen en pas in een later stadium mee kunnen invoegen in de Nederlandstalige scholen.
Ook kan men dan best campagnes organizeren om de thuistaal Nederlands te laten zijn. Iets wat praktisch niet gebeurt vermits men telkens half anafabete taalonkundige huwelijkspartners importeert waardoor de "hier geborene" huwelijkspartner zelf binnenshuis geen Nederlands kan spreken omdat dan zijn of haar halve trouwboek hem/haar niet verstaat.
|
gevoel, thuis enzoverder allemaal emotoestanden. Kinderen zijn veel weerbaarder dan hun ouders (en helemaal als het angstige ouders betreft)
Thuistaal is dialect, dat a.n. is onzinnig en brengt weinig bij op het familiaal niveau (behalve afstand tussen de leden); buitenstaanders hebben zich niet te moeien met de taal die thuis gesproken wordt, daarom is het thuis.
Ik ben wel akkoord dat als je de educatie van nederlandskundigen niet wil onderzagen dat leerkrachten inderdaad ondersteund worden (en met meer dan wat praatjes) in de aanpak van hun klas en ik ben ook akkoord dat de aanwezigheid van anderstaligen een rijkdom kan zijn, ALS de anderstaligen ook open staan voor de rijkdom en ALS het onderwijs voldoende gefinancieerd wordt om deze aanwezigheid niet tot last te laten verkommeren, wat inderdaad momenteel en de afgelopen decennia gebeurd is.