Los bericht bekijken
Oud 19 november 2011, 15:20   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Tja zo komen we in een discussie als wat was er eerst natuurlijk : de kip of het ei (zonder investeringen van buitenaf zouden ze nog lang zeer kleine vrije marktjes blijven vermoed ik)
Wel, een oorzaak-gevolg relatie is geen arbitraire discussie. Je neemt natuurlijk een correlatie waar, maar je kan er wel van uit gaan dat er in werkelijkheid een welbepaalde oorzaak is en een welbepaald gevolg. Ofwel is een correlatie twee gevolgen van een andere oorzaak. Maar al die dingen zijn NIET arbitrair.

Als ik waarneem dat ik hoest en dat er bacterien in mijn longen zitten, dan is er wel degelijk een oorzaak gevolg relatie in 1 zin, en niet in de andere, en dat is niet arbitrair. Ik hoest omdat ik bacterien in mijn longen heb. De bacterien zijn de oorzaak, en het hoesten een gevolg. En niet andersom.

Citaat:
Dan gaat nog en pak minder mensen ondernemen dan nu het geval is want die verzekeringen gaan te hoog liggen doordat belange niet iedereen er gaat aan deelnemen en/of de verzekeringsmaatschappijen gaan zich zwaar gaan moeien in uw onderneming of gewoonweg weigeren te verzekeren om hun risico te verkleinen. De overheid zal dan waarschijnlijk nog eens een minimale verzekering moeten leveren in de hoop van het ondernemen toch te promoten en om er voor te zorgen dat diegene die niet slaan in hun onderneming en die niet verzekerd zijn uit de criminaliteit of van straat te houden...
Wat jij hier gewoon aan 't zeggen bent is dat er geen ondernemerschap zou zijn zonder staat, terwijl in de praktijk de staat een vampier is die het ondernemerschap juist bijzonder moeilijk maakt.

Citaat:
De staat is geen dief. Ze kan efficiënter en de zelfbediening en het profitariaat die je er vlugger* in terug vindt dan in private maatschappijen moet harder worden aangepakt.
In private maatschappijen bestaat er geen verkeerd profitariaat, want private maatschappijen zijn GEBOUWD OP "profitariaat". De ganse bedoeling van een private constructie is dat iedereen zoveel mogelijk tracht te profiteren.

Het onwerkelijke aan de staat is dat men aan de staat macht heeft toegekend onder de voorwaarde dat er geen profitariaat zou zijn, terwijl profitariaat nu net de basis drijfveer van (bijna) elke mens is.

Een staat is een beetje als luipaarden die voor antilopen moeten zorgen extra macht geven, door de antilopen met een koord vast te knopen aan die luipaarden. En dan verschieten dat de meeste luipaarden de antilopen die aan hen zijn vastgebonden hebben opgepeuzeld, en beginnen te zagen over de slechte natuur van die luipaarden, van het schandalige gedrag van die luipaarden en zovoort. Terwijl de fout was van die antilopen vast te knopen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden