Los bericht bekijken
Oud 21 november 2011, 09:02   #1
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard 'Met weekenddoden haal je geen grappen uit'

Veel kritiek op nepongevallen die jongeren moeten sensibiliseren

'Met weekenddoden haal je geen grappen uit'
maandag 21 november 2011

Binnenland-Een nieuwe campagne tegen weekendongevallen van het BIVV heeft kwaad bloed gezet bij een man uit Genk, die volgens een nepmailtje door zijn eigen dikke schuld verongelukt was. 'Schandalig. De familie stond in rep en roer', zegt Wouter Verrept.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) probeert chauffeurs die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken sinds een paar dagen met een shocktherapie op andere gedachten te brengen. Mensen die een gevaarlijke chauffeur in hun vriendenkring hebben, kunnen hem of haar een vals krantenartikel toesturen, waarin staat dat hij of zij gestorven is in een verkeersongeval.

De aanmaak van het artikel gebeurt via een Facebook-applicatie. Met een paar muisklikken kunnen de naam, leeftijd, automerk, uitgaansbuurt en oorzaak van het ongeval ingevuld worden, waarna de geviseerde bestuurder een mail krijgt met het fictieve artikel.

Dat laat zich dan zo lezen: Blankenberge. Op zondagmorgen omstreeks 06.15 uur vond er in Blankenberge een verkeersongeval plaats waarbij Mathieu Ladeveze, een 34-jarige man uit Antwerpen, om het leven kwam. (...) Verschillende vrienden getuigden dat Ladeveze onder invloed van drugs was op het ogenblik van het ongeval. Met een foto van het wrak.

'De campagne kadert in de Go for Zero-actie en richt zich tot jongeren van 18 tot 24 jaar. Die categorie is betrokken bij 36 procent van de zware verkeersongevallen', zegt Sofie Van Damme van het BIVV. 'Uit onderzoek blijkt dat 37 procent van de jongeren wel eens meerijdt met een chauffeur die onder invloed is van alcohol of drugs. En 39 procent van de jongeren heeft geen schrik voor een ongeval wanneer de bestuurder te snel rijdt.'

'Op het moment dat je instapt is het niet evident om de chauffeur daarop aan te spreken, want dan word je al vlug voor een pretbederver bekeken. We willen de jongeren daarom de kans geven om de chauffeur achteraf op zijn onverantwoorde rijgedrag te wijzen. Op een discrete manier, want de bestuurder is de enige die het mailtje krijgt.'

Snelle Siska?

De actie is een succes, want na drie dagen zijn er al 1.500 'ongevallen' verstuurd. Maar niet iedereen is even gelukkig met de neveneffecten van de campagne. Ook Studio Brussel-icoon Siska Schoeters niet. Zij heeft nochtans haar naam geleend aan de campagne. Bij een verkeersongeval is deze nacht de 29-jarige Siska Schoeters uit Kontich om het leven gekomen. (...) Op het moment van het ongeval reed de vrouw 170 per uur. Door de hoge snelheid verloor ze de controle over het stuur en kwam in aanrijding met twee andere wagens. Siska Schoeters werd uit de wagen geslingerd en overleed ter plaatse, staat op de site van Studio Brussel te lezen.

Logische vraag: rijdt Siska Schoeters dan soms te snel? 'Ik vind het erg dat u zoiets zomaar durft veronderstellen. Ik ben een heel bekwame bestuurster die geen xtc slikt, geen alchol drinkt en nooit te snel rijdt. Ik heb nog nooit 170 per uur gereden', reageert Schoeters, die merkbaar not amused was.

Genkenaar Wouter Verrept is echt woest. 'Ik vind die campagne schandalig', zegt hij. 'Ik zat het hele weekend in Nederland en had mijn secretaresse gevraagd om mijn mails te checken. Toen ze over mijn dodelijk ongeval las, was ze in alle staten. Ook mijn familie. Te meer omdat ik onbereikbaar was. Het heeft weinig gescheeld of ze hadden mijn zoontje verteld dat zijn papa verongelukt was.'

'Ik vind zo'n actie totaal misplaatst, want ik ben absoluut geen roekeloze chauffeur. Ik weet ook niet wie mij dat gelapt heeft. Ik heb mijn advocaat gecontacteerd om die actie van het net te halen. Ik heb een kennis die enkele jaren geleden in een weekendongeval omgekomen is. Dan is zo'n bericht ronduit wansmakelijk. Met verkeerdoden haal je geen grapjes uit.'

Een wat overtrokken reactie, vindt Sofie Van Damme. 'We hebben dit krantenartikel uitgetest bij een jongerenpanel. Aan de opmaak alleen al zie je dat het niet echt is. De campagne is confronterend, maar niet shockerend. Al die berichten in de maandagkranten over jongeren die omgekomen zijn: dat is pas shockerend.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GOG3IJ4RG

Tja wat moet je daar weer van denken, goed geprobeerd maar weer typisch voor Belziek??
Het kan dus heel verkeerd binnenkomen. Kan me reactie van Genkenaar goed inbeelden.
Zoals ik zelf van een kennis hoorde die bericht stuurde naar haar kennis : Oma overleden. Dat kwam ook op antwoordapparaat in en de dochter die raakte over de rooie.
De fout was het woord "oma"ook te gebruiken voor de schonmamma en ze wou haar vriendin melden dat haar schoonmoeder overleden was en dochter dacht dus aan hun oma.
Zo zie dat over dergelijk iets goed gedacht moet worden.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden