Discussie: Staatsvlaanderen
Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2004, 20:49   #1
Staatsvlaming
Vreemdeling

Standaard Staatsvlaanderen

Dag allemaal,

Even voorstellen ik ben Staats-Vlaming deze naam heb ik niet lukraak gekozen!
Mijn vaderland is Staats-Vlaanderen. Althans zo heette het gebied in de 17e eeuw. Dit bezette stuk Vlaanderen is nu beter gekend als "Zeeuws-Vlaanderen".
Een strook land , dat om louter strategische redenen aan het calvinistische Hollandse rijk moest worden aangeplakt. Men pompte er protestanse vluchtelingen in w.o. Walen,Oostenrijkers en Fransen teneinde het uiteindelijk te "verhollandsen".
Veel bewoners (vooral de achtergestelde katholieke Vlamingen) moesten wegens economische redenen vluchten naar Amerika, Canada en de Noordelijke Nederlanden. Nog steeds wordt dit "Zeeuws"- Vlaanderen als een achtergebleven gebied in Nederland beschouwd, dat bij de bewoners ten noorden van de Wester-Schelde nauwelijks bekend is. Een onafhankelijk Vlaanderen zou daar wellicht in positieve zin verandering in kunnen brengen. Dit gebied is bij uitstek een proeftuin voor de "heelnederlandse" gedachte. Zelf zou ik daar dan graag een rol in spelen. De mentaliteit van zowel de Vlaming als de "Hollander" in mij dragende en kennende.
Het zou geweldig zijn dit gebied te verlossen van het huidig laagsoortig vertier en de drugstrafic.
Staatsvlaming is offline   Met citaat antwoorden