Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect
Uw woordenboek gaat er a priori van uit dat seks met een ander ontrouw is. Ten eerste is dit een foutieve manier van taalkunde, ten tweede verandert de maatschappij, en met de maatschappij verandert ook de taal. In een 100% monogame maatschappij klopt jouw woordenboek. In een niet-monogame relatie is de term fundamenteel onjuist.
|
1 Het is niet 'mijn' woordenboek, maar die van de Nederlanse taal.
Citaat:
Bovendien is ontrouw iets wat je als partners bepaalt en niet iets dat door iemand anders opgedrongen hoeft te worden. Bijgevolg is uw definitie compleet irrelevant voor mij aangezien ontrouw niets te maken heeft met seks voor mij. De koppeling is inherent aan on-trouw wat traditioneel inderdaad tot uiting kwam door seks met een ander. In onze relatie is die term verouderd en uw definitie onjuist.
|
Nu ben ik al aan het opdringen?
Ik lees gewoon wat het woordenboek zegt hé jongen. Ontrouw is ondermeer overspel.
Citaat:
Bijgevolg raad ik u dan ook een moderner woordenboek aan zoals de van dale die zijn definities regelmatig update. Tevens is de van dale een gerespecteerd standaardwerk, in tegenstelling tot uw flutwebsite van woorden-boek.nl
1on·trouw de; v(m) gebrek aan, het schenden van trouw
2on·trouw bn, bw niet trouw aan belofte of overeenkoms
Volgens beide definities die de van dale hanteert ben ik trouw aan mijn partner, en zij aan mij. Punt.
PS: de volgende keer dat je een woordenboek gebruikt, doe er dan ook daadwerkelijk een open ipv websites te proberen tot je er eentje vindt die je stelling onderbouwt. Ik heb je al zeker 5 woordenboeken zien gebruiken in je argumenten. Is het zo moeilijk om gewoon de van dale te gebruiken zoals iedereen?
|
Ook volgens Van Dale betekent overspel seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner.
Bovendien en dat weet je heel goed, als we zouden bevragen bij duizend mensen wat woorden als 'bedriegen' 'ontrouw' 'overspel' betekenen binnen het kader van een relatie, dat ik juist zit en jij verkeerd.
Als je ze natuurlijk buiten de relatie gaat bekijken, tja?! Je kunt ook ontrouw zijn aan je principes natuurlijk.... dat weet mijn kleine teen ook.
Het gaat om de betekenis binnen een relatie.
En dat weet je best. Dus je mag je woordspelletjes daar wel laten.
Paulus.