Los bericht bekijken
Oud 30 november 2011, 22:24   #138
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Naar mijn mening moeten politieke ideologieen zich plooien naar de realiteit en moet de realiteit zich niet schikken naar de ideologie. In West-Europa heeft links momenteel geen meerwaarde. Een Keynesiaans beleid is geen oplossing voor de huidige recessie en de sociale zekerheidsstelsels zijn doorgaans goed uitgebouwd. Het kan natuurlijk altijd iets meer maar we zitten nu eenmaal niet in een opwaartse conjunctuur.

In Amerika (waar ik thans verblijf) is links echter een noodzakelijker iets. Het falend onderwijs, de barslechte ziekteverzekering, de uitgebreide belastingsvoordelen voor superrijken en bedrijven maken dat het beleid al jarenlang achterstelling in de hand heeft gewerkt. De gemiddelde Amerikaan begint stilaan te beseffen dat sociale mobiliteit een fabeltje is geworden en nu is het elke klasse voor zich. Hier lijkt een links beleid mij meer op zijn plaats. In Europa zou ik het beperken tot salons en cafetarias van openbare bibliotheken.
Als je zegt dat het geen meerwaarde meer heeft dan ben jij reactionair en je wilt blijven zitten maar de linksen zijn progressief en streven uiteindelijk allemaal, democratische linksen en linkse democraten en autocratische linksen en linkse autocraten, hetzelfde na ook al verschillen ze in tactieken, methoden en het omgaan met 'politiek realisme'. Ze zijn met de enigste ideologie die (meer) gelijkheid nastreeft.

Laatst gewijzigd door porpo : 30 november 2011 om 22:25.
porpo is offline   Met citaat antwoorden