Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Dat gaat mij ook boven de pet. Maar gisteren zag ik een mooie documentaire over de hersenen en gedrag en moraal. Het schijnt dat wij van kind af aan leren reflectief te reageren en dat de samenhang van onze reflectieve gedachten ons wereldbeeld bepalen. Het denkvermogen staat ook sterk onder invloed van de omgeving, noem het sociale druk. Dat bleek uit het Pavlov effect en het experiment van Milgram.
Als u kiest voor een bepaalde groep dan gaan uw hersenen alles bekijken door de ogen van de groep. Uw normale redeneervermogen wordt uitgeschakeld. U kan het communisme dus vergelijken met het Katholicisme of gelijk welk ander isme. Het meest betrouwbaar zijn de hersenen die twijfelen. Maar sommige mensen vinden twijfelen immoreel.
Die gaan nog liever dood dan dat ze twijfelen.
|
Te merken aan de drammerigheid van atheïsten die nooit ergens aan twijfelen, denk ik dat je gelijk hebt. Die mensen weten alles met absolute zekerheid.
|