Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2004, 18:41   #1
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard Businessplan België

Er is al heel wat afgediscussieerd over de geldstromen naar Wallonië, over de correcte benaming van die geldstromen (diefstal volgens de ene, solidariteit volgens de andere), ...

Maar één ding is mij duidelijk: noem het zoals je wil, het geld is SLECHT BESTEED. Het volstaat door een Waalse industriestad te rijden, om te zien dat er gigantische werkloosheid en verloedering heerst.
De miljardenstromen naar het zuiden bevinden zich dan ook voornamelijk in de sociale zekerheid.

Welnu, ik vind dat Vlaanderen eens met de vuist op tafel moet slaan, niet om onafhankelijkheid te eisen, niet om de geldkraan toe te draaien, maar om in ons beider belang een consensus uit te werken.
Ik stel voor dat we een businessplan eisen. Vlaanderen weigert bv. nog de elf miljard (of hoeveel is het tegenwoordig) te geven, behalve indien er een sluitend businessplan komt, op haalbaarheid getest door een universitaire studie.

Gecombineerd met overheidsmaatregelen (niet noodzakelijk overheidssteun; niet noodzakelijk geldelijke steun) moet dit businessplan een soort marshallplan voor Wallonië worden.
We maken er een vijfjarenplan van, of een tienjarenplan, en de doelstelling moet simpel zijn: Wallonië uit het economisch dal halen door een grote reconversiepolitiek, gedurende vijf �* tien jaar gefinancierd met het Vlaamse geld dat ze nu al krijgen.

Na die vijf �* tien jaar moet Wallonië op eigen benen verder kunnen, en krijgen ze geen Vlaamse, Brusselse of nationale steun.
Als het een goed businessplan is, moet het lukken om van Wallonië een welvarende regio te maken.
Het zou meteen heel wat spanningen wegnemen tussen de beide landshelften.

Graag uw reacties?