Los bericht bekijken
Oud 5 december 2011, 09:06   #11
Strangeloof
Vreemdeling

Standaard

Ik vraag me af hoe lang deze ondraaglijke spanning nog houdbaar is tussen de stilstand gepredikt door de traditionele partijen (VLD SPA en CDnV) en de verandering geëist door zovele Vlamingen (niet alleen in Antwerpen ) waarvoor N-VA staat.

Als bedrijfsleider en Doctor in de Economie is het voor mij zo frustrerend om te zien hoe de traditionele partijen het compleet inefficiënt "bedrijf" dat België is, proberen in stand te houden. En waarom?

Het kan niet zijn o.w.v. het algemeen belang. Want deze constructie kost ons bakkenvol geld. Zowel direct (kost van het overheidsapparaat) als indirect (kost van gebrek aan visie, leiderschap en doortastendheid in beslissingsneming). Is het dan behoud van de sociale zekerheid en pensioenen die anders in gedrang komt? Duidelijk niet, althans niet voor de regio's die willen werken. Sociale zekerheid is gewoon zoals een verzekering. U betaald per maand een bedrag voor de zekerheid dat u - indien in problemen in uw leven - opgevangen wordt. Dit kan evengoed met een efficiënte overheid (beter en goedkoper zelfs, vooral o.w.v. indirecte redenen: beter beleid, minder profitariaat, minder misbruik). Pensioenen dan? Duidelijk niet, want Zilverfonds is schandalige spookoperatie. En vooral: met zo'n dure overheid kunnen we overheidsschuld moeilijk terugdringen: en met een overheidsschuld van bijna 100% BBP wordt het bijna onmogelijk pensioenen te betalen.

Wat is het dan wel?

Mijn opinie: verzuiling van de drie traditionele partijen in het weefsel van België. Als je ziet wie er allemaal enorm profiteert van de toestand:
- vakbonden: betalen geen belastingen. Hebben enorme macht. Zitten op berg cash. Vakbondsleiders betogen wel, maar stemmen dan wel het akkoord goed waartegen ze betogen (maar ja, vakbondsleiders verdienen goed hun boterham)
- vakbondsafgeleiden �* la ARCO ACW ... : schandalig. Schandalig. Schandalig.
- traditionele partijen: zijn op zichzelf bedrijfjes met werknemers geworden. Ze moeten dus ervoor zorgen dat ze genoeg stemmen halen, zodat ze de subsidies (werkgeld) binnenhalen om zo hun mensen te werk te kunnen houden. Dus liever niet te veel aardverschuivingen en risico's nemen als traditionele partij: laat alles maar bij het oude. Wat hebben we het toch goed ....

Ik kijk er naar, en ben verbaasd.

Laatst gewijzigd door Strangeloof : 5 december 2011 om 09:08.
Strangeloof is offline