Los bericht bekijken
Oud 8 december 2011, 01:48   #42
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
'verplichten'.

Daar begint het probleem al.
Als het probleem voor u al begint bij “verplichten”, dan begint het ongetwijfeld ook al bij de leerplicht (cfr. Wet van 29.06.1983 betreffende de leerplicht – BS 06.07.1983) :

http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/...sp?docid=12344

Het staat u vanzelfsprekend vrij er dergelijke visie op na te houden, maar gelukkig zijn veruit de meeste mensen, waar ook ter wereld, er van overtuigd dat het erg belangrijk is om kinderen een gedegen basis van algemene kennis en ontwikkeling mee te geven, en deze houdt, als absoluut minimum, het kunnen lezen en schrijven in. Lezen en schrijven houdt taalkennis in, uiteraard.

Overigens waren ook uw ouders daar kennelijk van overtuigd, zoniet had u bijvoorbeeld op dit forum uw vrije mening niet kunnen uiten.

Dat de overheid het verwerven van bedoelde basiskennis of tenminste een poging ertoe verplicht maakt, en een onderwijssysteem ter beschikking stelt van de bevolking opdat deze hoe dan ook aan die verplichting zou kunnen voldoen, lijkt mij vanzelfsprekend. U niet, blijkbaar : wij hebben duidelijk een heel verschillende mening omtrent het begrip “beschaving”…..

Inzake de noodzaak tot het al dan niet in het kader van een verplicht leerplan aanleren van andere talen dan de eigen moedertaal, en inzake welke talen in Vlaanderen daarbij als tweede, derde of vierde taal de voorkeur zouden kunnen of moeten genieten, heb ik op dit forum reeds meermaals uitgebreid mijn mening verkondigd. Ik zal deze nu niet herhalen, anders dan beknopt te stellen dat volgens mij, specifiek voor Vlaanderen om voor de hand liggende redenen, naast het Nederlands ook minstens het Frans en het Engels tot elk verplicht leerplan zouden moeten behoren.

Evenwel, mocht de Vlaamse overheid, conform uw visie, ooit vinden dat de verplichting voor haar bevolking tot het verwerven van basiskennis en algemene ontwikkeling kan worden afgeschaft, en/of dat het aanleren van een andere taal dan het Nederlands niet hoeft, of dat – wie weet - zelfs kunnen lezen en schrijven niet zo belangrijk is, tja, dan doet ze maar : ik heb desbetreffend geen inspraak.

Dan kan ik, van op een afstand, slechts hopen dat de Vlamingen zelf een heel stuk rationeler en intelligenter zijn dan het politiek puikje dat hen bestuurt. Daar was ik overigens tot heden rotsvast van overtuigd. Na het lezen van sommige standpunten in deze draad (en in andere draden op dit forum) niet meer, eerlijk gezegd...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 8 december 2011 om 01:53.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden