Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strangeloof
Goed idee. Uitgebreide talenkennis wordt overal ter wereld aanzien als een teken van competentie. Vlamingen staan al lang gekend als meertaligen, laten we dit zeker zo houden.
Of nu Frans of Engels eerst aangeleerd moet worden? Ik vind Frans, aangezien dit nog steeds onze tweede landstaal is, omdat het een dominante Europese taal is, én omdat Engels sowieso al latent geleerd wordt via media.
Ik zou zeer, zéér content zijn mochten mijn kinderen later uit middelbaar komen met een actieve kennis van Frans en Engels, en een passieve van Duits (net zoals hun ouders indertijd  )
|
Ik vind het een grove fout dat wij Vlamingen de wereldtaal Engels "latent" zouden moeten leren via de televisie.
Hetgeen de meeste Vlamingen spreken en het Engels noemen is evenveel Engels als het Duits van Jean Marie - dat kunnen we ook zonder de lessen te volgen nichtwaar?
Door steeds maar de focus te leggen op dat Frans, terwijl héél Europa verengelst is, zorgt men ervoor dat op gebied van het Engels de vlamingen achteraan hobbelen, want Nederlanders, Duitsers, Fransen, Italianen zelfs de Oost-Europeanen leren wèl het Engels als tweede taal en geen Pfaff-engels.
En daar staan we dan.
Maar we kunnen wèl op congé naar de Ardennen of Les Landes !
Noteer: ik pleit wèl voor een zo vroeg mogelijke aanvang van de lessen engels en frans en zelfs duits. Maar doe niet alsof het frans daarbij prioritair moet zijn: wij leven NIET in een tweetalig, laat staan drietalig land. Wij leven in een land met drie
taalgebieden, waarvan de twee andere taalgebieden zelfs de moeite niet doen om de taal van de meerderheid aan te leren.