Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962
Nee zeggen tegen de nota, en dan denken dat de anderen daaruit zullen besluiten dat de nota dus van tafel moet en er volledig zal herbegonnen worden is een toonbeeld van wereldvreemdheid, ofwel was het een berekende zet. Het eerste is de officiële versie en die zal men er om taktische redenen in blijven rammen. Het tweede is veel waarschijnlijker.
Als de formateur aan al de onderhandelende partijen (die ruim overschot hadden om een 2/3 meerderheid te vormen de vraag stelt : wie wil de onderhandelingen starten op basis van mijn nota. En hij krijgt één NEEN via een persconferentie waar de nota tot brandhout is gemaakt. En hij krijgt van alle anderen een ja, maar. En hij kan tellen : hij merkt dat hij probleemloos zijn benodigde 2/3 meerderheid kan vormen. Wel, dan trekt de karavaan voort. En zoals het spreekwoord het ons dan leert, blijven de blaffende honden achter. Sorry, maar dat was niet alleen voorspelbaar maar ook gewoon evident. Wie niet mee wil, blijft achter. Daar is niks oneerbaars aan. (ik zou het veel beter gevonden hebben hadden ze mee gestart want dan konden ze het resultaat mee aansturen en veranderen, maar je kunt niemand dwingen) Onderhandelingen mee opstarten is niet hetzelfde als akkoord gaan met het eindresultaat. Ze hadden er nog op elk zelfgekozen moment terug kunnen uitstappen hadden ze het resultaat niet goed gevonden. Nu hebben ze zelfs geen poging gedaan. Of een partijtje blufpoker willen spelen, in de simpele gedachte dat de anderen dan misschien zouden volgen. Politiek is geen kleutertuin.
De versie van "eraf gereden" is een achterafje, een communicatie handigheidje om de sympathie van de vlaming niet te verliezen en zelfs nog bij te winnen. Hoe kunnen ze anders aan al hun nieuwe kiezers die naar hen kwamen voor verandering en -eindelijk- een regering, gaan uitleggen dat ze er zelf uitstapten ? Dat gaat niet, dus MOET de n-va obstinaat bij de versie van "eraf gereden" blijven.
Het gaat niet om de waarheid, maar om de perceptie.
|
neen, mijn beste, het gaat om de waarheid.
Trouwens uw perceptie is niet dezelfde als de mijne.
Maar de waarheid is niks dan de waarheid.
En die is dat we neen hebben gezegd op de nota en op die manier langs de kant zijn gezet door de klassieke partijen.
Door uw kleine kanttekening, ik ben zo vrij geweest die bold te zetten, geeft u mij in feite gelijk.