Verre van mij om met een Nederlandstalige een discussie aan te gaan omtrent wat al dan niet “gewoon Nederlands” is. Voor mij klinkt het Nederlands van De Wever wat dialectisch, maar geen probleem : ik begrijp het.
Voor wat het filmpje betreft : misschien zijn er meerdere versies van bedoeld interview in omloop, maar ik heb de versie gezien waarin De Wever voorkomt zonder pak noch das. Zoiets hoort uiteraard niet voor een publiek optreden van een politieker en al zeker niet voor iemand die (volgens de laatste peilingen) méér dan een derde van het kiezerspotentieel vertegenwoordigt.
Bijlage 83905
Evenwel, mocht u op bovenstaande fotovergelijking geen verschil zien tussen wat “verzorgd” en “onverzorgd” is, dan is verdere uitleg overbodig.
Inzake de uiterst povere kwaliteit van uw TV-zenders doet uw “gevoel” omtrent de Franse zenders en ongetwijfeld omtrent alles wat Frans is erg weinig ter zake : door uw gevoel verbetert de kwaliteit van uw eigen TV-zenders er niet op, of wel ?
Zeer concreet nu : uw weet ongetwijfeld (of u weet het niet, maar neem het dan van mij aan) dat het gezicht van mensen die in close-up of minstens semi close-up in beeld zullen komen wordt “ontbleekt” en “ontblinkt” middels daartoe speciaal ontworpen schmink. De reden daarvoor is dat men er anders als een onverzorgde, ja zelfs wat ziekelijke bleekscheet uitziet. De contrastinstelling van de elektronische camera’s en de kleurenbalans van de beeldoutput in de eindregie etc… doen daar ook veel aan,
mais passons…
Welnu, is het u (en veel erger nog, is het De Wever) dan echt nog nooit opgevallen wat mij telkens wél opvalt : De Wever is zo goed als steeds zeer slecht of zelfs helemaal niet geschminkt. Bovendien is zijn haartooi quasi nooit “in de plooi” gelegd. En als kers op de taart laat men hem zonder jas in een wit hemd (zéér verdikkend effect, zeker op TV) in beeld verschijnen, waarbij men dit nog eens extra middels de “cadrage” in de verf zet zodat het volumineus karakter van zijn verschijning breed in het beeld wordt uitgesmeerd.
Wil mij geloven als ik zeg dat het, voor wie wat bekend is met TV-techniek, geen enkel probleem is om iemand op TV er slechter cq. onverzorgder cq. zelfs ziekelijker en dus zwakker te doen uitzien dan hij/zij werkelijk is. Dat is, naar mijn stellige overtuiging, precies wat uw “Vlaamse” TV-zenders opzettelijk met De Wever doen. De man zelf heeft dit kennelijk niet in de gaten. Daarom zeg ik dat De Wever dringend deskundig advies en begeleiding nodig heeft voor wat zijn publiek voorkomen betreft.