Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere
Je moet eens Darwin lezen: evolutie = amoreel. Daar is geen goed of kwaad aan. Of een evolutie "goed" of "slecht" is zijn subjectieve connotaties.
Allez een praktisch voorbeeld:
Vroeger schreef men "Nederlandsche" met een sch-.
Dat evolueerde naar "Nederlands" met een s-.
Goed? Slecht? Who cares?
Ik ben er zeker van dat 80 jaar geleden highbrow schrijvertjes dat een schande vonden en een teloorgang van de spelling. En blablablabla.
Nogmaals; als je dat nu wilt of niet; taal evolueert. Of je nu tensletten swaffelt of niet, doet er niet toe. Dat is gewoon een feit.
Je daarin druk maken, getuigt van weining historisch perspectief.
|
Dat is naast de kwestie. Het gaat mij niet om de evolutie van de spelling, maar om het gegeven dat de taal van de Vlamingen alsmaar meer onverzorgd wordt en men hoe langer hoe meer fouten tegen de eigen taal maakt.
Kun je dat woord even toelichten of anders stoppen met het te pas en te onpas te gebruiken?
Citaat:
Ik wel; hij moet bv in Nederland ons land vertegenwoordigen.
Kun je je inbeelden wat uw tegenhanger in Nederland daarvan gaat denken, bij het eerste staatsbezoek van onze Premier?
2 maten en 2 gewichten
Nederlands is ook niet mijn moedertaal, dat is mijn dialect.
Mijn nederlands is ook niet perfect, maar ik doe mijn best.
|
Natuurlijk is het Nederlands van Di Rupo zwaar ontoereikend, maar ik vind het los staan van déze discussie omdat het hier gaar over taalverloedering bij Nederlandstaligen. Iemand als Alfons Verplaetse (ex-gouverneur van de Nationale Bank) daarentegen zou ik wel een goed voorbeeld noemen.
Citaat:
En dan gaat zo'n highbrowserke mij verwijten dat ik mede-verantwoordelijk ben voor taaldevolutie omdat ik soms een woord anders uitspreek, maar het goekeuren dat ons politiek uithangbord in binnen- en buitenland geen 3 woorden kan uitspreken zonder 4 fouten te maken?
Allez, als conservatief taalpurist moet je iets consequenter uit de hoek komen.
|
Waar is deze persoonlijke aanval voor nodig? Waar verwijt ik jou persoonlijk iets? Als je niet in staat bent een elementaire vorm van beleefdheid aan te houden en moet beginnen schelden houdt de discussie voor mij hier op, begrepen?