Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Wat ik niet begrijp is dat Nederland heeft aangekondigd 5-10 miljard extra te moeten bezuinigen. NL heeft al 18 miljard maatregelen genomen en dit komt daar nog bovenop. Het lijkt me zo dat België, dat er slechter voor staat dan NL, oorverdovend stil blijft. Naar verhouding had België dan nu
28 miljard / 17 miljoen * 11,5 miljoen = 18 miljard aan maatregelen moeten treffen. Nu zijn NL en BE niet helemaal hetzelfde, maar België ligt toch niet op een andere planeet? 5,5 miljard bezuinigingen en 5,5 miljard extra belastingen lijkt dan op het doorschuiven van de hete brij.
Speelt er uberhaupt een discussie over de bezuinigingen, of is iedereen nog veel te blij met 'het konijn'?
|
Discussie is veel gezegd.
Ecolo heeft al geopperd dat er verschillende miljarden te weinig zijn in het plan en dat men niet moet proberen om die in het budget van de gewesten te komen zoeken.
Groen! heeft vastgesteld dat vele honderden miljoenen waarvan ze dachten dat die naar de gewesten overgeheveld werden, geschrapt zijn.
Verder is er vooral commentaar over de inschatting van 0,8% groei in het begrotingsplan, terwijl het er nu naar uitziet dat er een stilstand of krimp zal zijn.
Maar van de regeringspartijen komt geen enkele reactie op deze opmerkingen. Zij weerleggen de argumenten van de oppositie en de financiële analisten niet, maar houden gewoon voet bij stuk.
Verder:
De banken zouden hun steentje moeten bijdragen. De banken rekenen dat steentje door aan hun klanten.
Bijkomende taksen op bedrijfswagens zouden 50/50 verdeeld worden over werkgevers en werknemers. Blijkt nu dat de werkgevers 17% zullen betalen en de werknemers de rest.
Electrabel heeft al lang en breed aangekondigd dat ze nooit de nucleaire rente uit eigen zak zal betalen.
De maatregelen over het brugpensioen en werkloosheidsuitkeringen zullen door de vakbonden fel aangevochten worden. Zelfs indien ze integraal uitgevoerd zouden worden is het helemaal niet duidelijk vanaf wanneer ze een merkbare besparing zullen opleveren. Kan nog jaren duren voor ze besparingen beginnen opleveren.
M.a.w. dat begrotingsvoorstel dat op papier staat is helemaal los van de realiteit. Maar voor een discussie hierover vindt de nieuwe regering het klaarblijkelijk nog te vroeg.
De kans dat ze door de Europese comissie wordt goedgekeurd lijkt me dan ook eerder miniem.