Los bericht bekijken
Oud 14 december 2011, 00:03   #66
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Hmm je lijkt me gevaarlijk dichtbij te zeggen dat het "in onze genen" zit. Het nieuwe soort wetenschappelijk geloof dat men probeert aan te hangen.
Vergeet tenslotte niet dat wij als mens geboren worden met een zo goed als onbeschreven computer en dat de dingen die we in vooral onze eerste levensjaren ervaren of meekrijgen bepalend zijn voor de latere ontwikkeling. Zowel emotioneel als lichamelijk. Dus onze normen en waarden zijn dan ook vooral maatschappelijk bepaald; wie het ook mag zijn die ze ons meegeeft. Maar ook hoe we er later met omgaan of maw in welke mate we ons bewust zijn of worden hiervan om ons te heroriënteren.
Hallo, "onbeschreven blad" ... Dat is wat ik mij ook altijd inbeeldde tot ergens in mijn late tienerjaren.

Ik heb echter met harde hand uit de realiteit moeten ervaren dat mensen helemaal NIET zo'n onbeschreven bladen zijn. Individuen kunnen ENORM van elkaar verschillen. Ook over "maatschappelijke visies".

Het is pas als je dat gegeven aanvaardt dat veel van de menselijke "problemen" "opgelost" kunnen worden.

Waar ik persoonlijk wel in geloof is dat de mens OP TERMIJN door SELECTIE door CULTUUR kan veranderen via de GENEN. Ik verklaar mij: CULTUUR kan een omgevingsfactor zijn als een andere en als deze cultuur een zeer sterke druk uitoefent op de mensen die in deze cultuur leven, schieten de wetten van Darwin in actie: die individuen die zich in een bepaalde cultuur beter voelen dan andere, zullen meer nakomelingen voortbrengen dan die individuen die zich niet goed in die cultuur voelen.

Zo geloof ik dat in de loop der eeuwen een soort HOMO ISLAMITICUS en een HOMO JUDAICUS etc... zijn gevormd.

Elke sterke cultuur zal die genen bevoordelen die die cultuur versterken. Dit zou het fenomeen kunnen verklaren waarom de Joden een soort Nobelprijswinnaarsfabriek vormen, terwijl de Islamieten kampioenen zijn in armoezaaierij en terrorisme. Dat komt volgens mij door een generatielange evolutiedruk vanuit een sterke cultuur.

Laatst gewijzigd door E. Migrant : 14 december 2011 om 00:04.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden