Los bericht bekijken
Oud 15 december 2011, 00:14   #219
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Steben

Citaat:
ja! maar tis even lelijk als hier hoor!
Vind je dat nu mooi?
ja, dat is echte hedendaagse kwaliteitsarchitectuur, in Nederland kennen ze daar iets van en in België niet. Sommige van de beste architecten ter wereld, die bvb. in China of Dubai de grootste projecten binnenhalen, zijn Nederlanders

Citaat:
ja Tommeke dat weet ik toch ook wel. Ik ben ook al vaak in NL geweest hoor. Zelfs precies voor mijn opleiding. En qua bouwstijlen en opvattingen weet ik toch dat er heeeeeeel veel verschil van streek tot streek.
het grootste verschil zit hem vooral in systeem, aanpak, ordening. Niet in architectuur an sic, want dat is eigenlijk subjectief. Nederland heeft weldegelijk zijn "fermettes" binnen het geheel. Alleen zie je dat niet zo binnen jouw formalismen.
Zoals ik al zei, dat is een uitzondering die de regel bevestigt. Wat ik wou zeggen is dat Belgen, ook Vlamingen, zo'n strikte regelgeving niet zouden aanvaarden. Ze willen de vrijheid om hun fermettes te bouwen waar ze willen, Belgen hebben een hekel aan overheidsbemoeienissen, of bemoeienissen van buren, het zijn, anders dan Nederlanders, individualisten. Belgen wonen over het algemeen niet graag in apartementen of complexen, en zijn niet erg sociaal. Te zessen gaan de rolluiken dicht. Nederlanders die in België wonen gruwen daarvan.

Citaat:
en het MAS dan? Zelfs door "nen hollander" ontworpen die in Antwerpen woont. of woonde?
nog maals uitzondering die de regel bevestigt. In Nederland staat het vol met zulke gebouwen.

Citaat:
nogmaals, middelmatigheid is geen monopolie van de Belg/Vlaming, maar van de mens.
vooral van de Belg, er zit altijd wel iets van waarheid in die Belgenmoppen van Fransen en Nederlanders. De Belg is geboren als "petit bourgeois".

Citaat:
schoonheid =/= ruimtelijke ordeningsregels
Ik waardeer je houding tegenover de kwaliteiten van de Noordnederlanders in structuur en ruimtelijke planning, maar je moet de zaken wat meer loskoppelen. begin jaren 2000 was ik ook adept "urban/architectural hollandlover". Nu is dat gereduceerd tot terechte, maar toch "gewone" waardering.
In BelgiË is het te laat, helaas, of je moet talloze van die verkavelingswijken weer afbreken. Maar daar bestaat geen politieke wil voor. Moest Vlaanderen bij Nederland komen wordt het anders natuurlijk...

Citaat:
woonblokken op het platteland? is het dan nog wel platteland?
Ja!

Laatst gewijzigd door tomm : 15 december 2011 om 00:15.
tomm is offline