Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
Wel als ik investeer, zoek ik de cashflowbalans uit...ik kan u de balansen tonen van tientallen firma's op het moment dat ze failliet gaan, ziet alles er heel goed uit.... Nu meestal worden ze uitgeperst door banken (net hetzelfde spelleke als griekenland) dus rating omlaag, risico omhoog, geen enkele mogelijkheid om geld op te halen op de beurs, dan interest omhoog balans is gesqueezede/. Eenmaal balans op failliet staat, is het kalf verdronken, maar de balans toont in feite een gezond bedrijf. Is echt een 'investment trap' op een bepaald moment, want die val zorgt dat je niet ziet in de kwartaal achtergesteld ongepubliceerde balansen wat er aan de hand is, je hebt dus niet door dat door die rolling debt, en door die squeeze en in combinatie van naked shorting dat het aandaal 20 keer ondergewaardeerd wordt, dat de firma een schuldlast heeft van tien keer de waarde van beurswaarde, dat de interesten die ze vragen de balans gewoon leegzuigen terwijl er niets aan de hand zou zijn moest de firma normale interestlasten torsen. Onder chaper 11 komen ze dan terug, en meestal is gewoon een bescherming nodig tegen die interesten en nemen de banken in feite dan dat bedrijf over...
|
Als je investeert kijk je inderdaad ook best naar een tabel van bronnen en aanwending (in feite een CF-analyse) over een periode van 3 jaar.
Ikzelf kijk naar de dividendpolitiek. Weinigen beseffen dat de uitkering van dividenden betekent dat de firma het aan kan, en een sterke marktpositie heeft. De cash-flow analyse lijkt me meer geschikt voor de aanschaf van obligaties, maar bon iedereen heeft zijn eigen aanpak.
Maar geeft dat je bescherming tegen een aanval op de beurs? Trouwens een goed bedrijf heeft dat véél minder te vrezen dan een 'slecht' bedrijf. Het risico bij een goed bedrijf is véél te groot voor de raider.