Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost
In de praktijk blijkt dat auto's 40 % minder zuinig zijn dan wat fabrikanten beweren. Hoe zit het met jullie wagen(s)? Ik heb een normale rijstijl denk ik dwz met een dieselmotor schakelen tussen de 2000 en 2500 toeren, snelheid op autostrade meestal tussen de 120 en 140 km/h. Zone 30, 50, 70, 90 wordt meestal gerespecteerd indien niet maximaal 10 km/h er boven de toegelaten snelheid. Jaarlijks leg ik tussen de 20 en 30 000 kilometer af. Het is vooral de laatste 5 jaar dat autofabrikanten bezig zijn met allerhande nieuwe technieken om het verbruik te temperen.
Na bijna 5 jaar te hebben gereden met een Lexus IS 220 D moet ik zeggen dat Toyota hier toch serieus liegt met haar cijfers. Qua betrouwbaarheid en prestaties werkelijk een uitstekende wagen maar het opgegeven verbruik van 5,6 l/100 km is een fabeltje. Met een gewone rijstijl had ik altijd een verbruik dat lag tussen de 7 en 8 liter op 100 km. Ruimschoots er over  .
Nu nog niet zo lang in het bezit van een nieuwe C 220 CDI een 2.1 met 170 pk onder de motorkap. En wat een auto moet ik zeggen. Deze morgen op de autostrade een verbruik dat lag tussen de 4,7 en 5,1 liter op 100 km in de stad komt deze wagen niet boven de 6 liter. Naarmate de motor er wat meer kilometers heeft opzitten wordt het blijkbaar nog beter.
Hoe zit het met jullie wagenpark? 
|
Mijn 'wagenpark' bedriegt mij constant, jammer genoeg. Maar heb 'm lang niet zoveel nodig als jij.