Discussie: Racistische posts
Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2004, 20:22   #49
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik maak mij totaal belachelijk als ik zo'n thread zou openen, (net zoals jij nu met dit belachelijke racisme gedoe, maar alleen heb je het nog niet door) maar in dit land heerst er nog altijd vrijheid van meningsuiting (al zijn daar enkele beperkingen op, vooral in de politiek).
Geen enkel recht is absoluut. Je mag niemand doden, maar als die persoon je zélf naar het leven staat dan krijgen we een ander verhaal.
Zo ook met de (de laatste tijd veelvuldig verkrachtte) vrijheid van mening. Je mag zeggen en schrijven wat je wil, tot je de grens van het (wettelijk) toelaatbare overschrijdt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Als u dan toch denkt dat de racismewet overtreden wordt, niets houdt u tegen dit te melden aan het centrum der racisme bestrijding. Hugo heeft genoeg links op het forum geplaatst van meldpunten voor racisme, en zal dit forum heus wel vaak genoeg bij elk van die links gaan aanklagen.
Lees wat thePiano op die andere thread schrijft:

Dan wordt het tijd dat jullie de wetten eens bestuderen. In feite, en nu spreek ik tegen mijn eigen winkel, is racisme op forums toegelaten. Wist je dat? En weet je waarom? Omdat om dergelijke uitlatingen te vinden, je een zoekactie moet opstarten.

Moest je nu bv je computer opstarten en daar direct die racistische boodschap te zien krijgen, kon je er klacht tegen neerleggen. Dat weet ik uit de eerste hand van het CGKR Dhr. Leman en Jos Vander Velpen van het LRM. Anders had ik al honderden klachten neer kunnen leggen. Nu niet. Vandaar ook dat wij een wetswijziging willen wat betreft racisme op het internet.

In de zin van, dat wij de eigenaars van forums of chatkanalen, en ook providers, kunnen verantwoordelijk stellen voor uitspraken die ze tolereren. Zoals je weet gebeurd het meeste anoniem, en de meeste eigenaars gebruiken de lapsus, of uitvlucht: "wij zijn niet verantwoordelijk voor wat hier...enz verschijnt..." om zo alle verantwoordelijkheid af te schuiven op de anonieme gebruiker. Anoniem dus. Vandaar ook dat mensen zoals ik wensen dat anonimiteit op het internet wordt afgeschaft, als voorlopige overgangsmaatregel dan, totdat alles beter wettelijk geregeld is, en men gemakkelijk de mensen op hun individuele verantwoordelijkheid kan wijzen.

Dat heeft niks met beperking van de vrije meningsuiting te maken, maar met het recht op verweer tav ongebreidelde laster en eerroof, waar nu helemaal geen verhaal tegen bestaat.
Yossarian is offline