Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
Misschien eens een tip voor VRIJWILLIGERSWERK voor marokkanen en turken die hier "geboren" zijn en de twee talen beheersen?
Waarom moeten wij daar belastinggeld voor betalen?
|
Omdat de kennis van de nederlandse taal belangrijk is om te integreren, om werk te vinden, om opleiding te volgen.
Dat betwist je toch niet, hoop ik.
Het is een investering die we dubbel en dik terug verdienen.
Citaat:
En nog iets: ik ken nu eenmaal mensen die daar lesgaven: ze beginnen met 15 en na een paar weken zitten er drie mensen die weldegelijk geinteresseerd zijn. die blijven. de moslima's gebruiken hun wekelijks "uitje" om te zitten tetteren met hun taal-genoten, niemand oefent, na een paar weken kunnen ze niet meer volgen en haken af.
Sommigen (de meesten) hebben geen idee wat scholing is en kunnen zelfs niet tellen (niet in het nederlands en niet in hun eigen taal).
Mijn (witte) poolse poetsvrouw volgt al vier jaar Nederlands en bakt er nog steeds niks van: de lessen worden steeds gedomineerd door Marokkaanse medeleerlingen die alles hopeloos opstroppen. Blijkbaar leert ze bij mij meer nederlands dan op school.
|
Ik ken ook iemand die daar (nog steeds) les geeft, en enkele vrijwilligers die er "leesmoeder" zijn.
Het klopt dat er leerlingen afhaken. Het is niet evident om die wekelijkse uren les te combineren met gezin en werk. Niet iedere leerkracht is even begripvol om iemand 5 minuten vroeger te laten vertrekken om de bus te halen. De lessen zijn immers niet voor iedereen op wandelafstand.
In Kortrijk wordt in het begin van het jaar een waarborg geëist, die ze pas terugkrijgen bij voldoende aanwezigheid.
Het klopt ook dat er mensen bij zijn, die nooit leerden lezen. Dat zijn meestal ouderen. Ik ben er fier op dat wij hen nog de kans geven om te leren lezen.
Citaat:
En daar betalen wij voor. De professionele leerkracht heeft er uiteindelijk zèlf de brui aan gegeven. Werkte voordien jaren in de lagere school: ze vond dat die kinderen tenminste wel wilden leren.
|
Degene die ik ken komt van het reguliere secundair onderwijs, en geeft liever les aan anders-taligen.