Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok
Na de ratings van net voor de kredietcrisis is de rating voor de geloofwaardigheid van de ratingbureaus tot het absolute minimum gezakt. Tot ccc- compleet niet geloofwaardig. Niet te veel van aantrekken dus van wat die bureaus dagdagelijks aan debiliteiten spuien. Natuurlijk gaan wij onze staatsschuld nooit terug betalen. Zoiets is nog nooit ergens gebeurd. Van tijd vermindert ze wat in vergelijking met het bnp maar dat is het ook.  Elk deftig ratingbureau geeft elk land dus de laagste rating. Gelukkig bestaan goede ratingbureaus niet. Schlemielen. 
|
Ten eerste heb je gelijk: staten zijn niet gewoon om hun schulden af te betalen. Die "afbetaling" gebeurt meestal door:
- faillissement (enkele afrikaanse landen)
- hyperinflatie (Weimar)
- revolutie (Rusland)
en dan kan men opnieuw beginnen he.
Maar het afbetalen van de totale schuld is niet waar die ratingbureaus het over hebben. Meestal wordt de schuld "geherfinancierd" dat is: men had een lening aangegaan voor zeg maar 10 jaar, en op het einde van die 10 jaar gaat men een nieuwe lening aan om die oude terug te betalen. Die oude wordt dus terugbetaald. Die ratingbureaus trachten na te gaan hoe zeker het is dat voor leningen die men nu aan die staten geeft, en die binnen 10 of 20 jaar of zo moeten terugbetaald worden, ook zullen terugbetaald kunnen worden (bijvoorbeeld met nieuwe leningen). Men begint serieus te twijfelen dat dat zal lukken en dat risico wordt door die notaties aangegeven. Het is natuurlijk raden, he. Niemand weet wat de toestand binnen 10 jaar zal zijn, en om te weten of men binnen 10 jaar terug leningen zal kunnen aangaan om de huidige terug te betalen, moet men eigenlijk weten hoe het binnen 20 jaar zal zijn, enzovoort.
Maar als men ziet dat de financien "uit te hand lopen" dan ziet het er voor een investeerder niet interessant uit om geld voor 10 jaar aan die staat te lenen, eerder dan aan een groeiend bedrijf, he. Maw, zo een bureau tracht uit te vissen hoeveel ruimte een staat nog heeft om extra geld kunnen op te hoesten als het moet, en hoeveel geld er zal moeten geleend worden (kleinere sommen vindt men gemakkelijker dan grote he).
Als het gaspedaal al helemaal ingedrukt is, en de snelheid neemt af, en er is een hoge staatschuld te herfinancieren, dan wordt het een riskante bedoening.
DAT zijn die ratings.