Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Ik wil wel degelijk een discussie aangaan. Jij duidelijk niet. Jij wilt de discussie ontwijken en dat relativeren door een beeld te proberen ophangen dat mensen zoals ik niet vatbaar zouden zijn voor argumenten of zoiets. Goed geprobeerd, hoor.
|
Als je dadelijk naar moraliteit begint te verwijzen, dan is het heel eenvoudig en dan is het inderdaad niet jouw bedoeling om een discussie aan te gaan. Of toch geen discussie met mensen die een mening hebben die fundamenteel afwijkt van de jouwe. Krijg je toch zo'n mensen die zich wil mengen in het gesprek, dan krijg je geheid volgende reacties: "da's immoreel", "mensen die dat vinden, die hebben geen enkel moreel besef", "als je dat niet inziet, dan zegt dat veel over jouw moraliteit en jouw waarden"... En ga zo maar door.
Moraliteit is gewoon een excuus voor mensen om hun onwil/onkunde om in discussie te gaan met mensen die er een andere visie op nahouden, te maskeren. Er is niet zoiets als dé moraliteit, er is enkel jouw subjectieve moraliteit en jouw subjectieve waardenpatroon die beiden even irrelevant zijn in het wegen van andermans visie (en dat geldt voor jou, voor mij en voor iedereen, moraliteit is een stropop om een discussie te smoren).
Citaat:
Moraliteit is inderdaad een argument, maar ik zie niet in waarom er daarom geen discussie nodig is. Je zou (1) kunnen uitleggen waarom je er niet mee akkoord bent (een belangrijk onderdeel van een discussie) en je kan ook (2) het morele aspect negeren en enkel op het economische ingaan.
|
Er is geen moreel aspect, er is jouw subjectieve visie en er is jouw subjectief waardenpatroon, en dat verschilt van anderen. Op basis daarvan gaan argumenteren, is compleet zinloos.
Citaat:
Stel dat alle belastingen even (im)moreel waren. Welke voordelen zie jij dan aan belasting op arbeid ten opzichte van andere vormen van belastingen?
|