Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Omdat al het geld dat in omloop is, ontstaan is uit leningen die afgelost moeten worden, maar wel met rente. Als die rente op jaarbasis 5% bedraagt, moet de economie met 5% groeien, of wij verarmen. In die "wij" zijn de bankiers niet begrepen, natuurlijk.
|
Daar ben ik het wel niet mee eens. De productiviteit van dat kapitaal moet minstens 5% zijn, maar daarom moet die niet groeien, he.
Stel dat de wereld essentieel bestaat uit jij en ik en wat voetvolk. Als ik bij jou 1 miljoen heb geleend aan 5% en ik behoud die lening voor eeuwig, dan moet ik daar elk jaar dus 50 000 Euro interest op betalen. Zolang ik van mijn miljoen Euro een kapitaalsinvestering heb die een ROI heeft van meer dan 5%, kan ik dat betalen, he. Als mijn business mij, zeg maar, 200 000 Euro per jaar oplevert, dan gaat daar 50 000 Euro van naar jou, en heb ik 150 000 Euro over waar ik de rest van mijn kosten en mijn winst mee kan betalen.
(en jij bent natuurlijk een van mijn klanten die die 50 000 Euro bij mij komt opdoen want je moet iets doen met je gekregen interest he).
Er moet niks groeien. Wij kunnen zo eeuwig en drie dagen blijven functioneren.