Los bericht bekijken
Oud 21 december 2011, 14:36   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Hey, ik heb het niet over dat Sahara-ding hoor. Mijn fundamentele vraagstelling gaat over autonomie. Hoeveel zonnepanelen moet je hebben om met de energie daarvan andere zonnepanelen te kunnen fabriceren. Dat is het idee.

Hoe kleiner de installatie hoe beter dus (zou ook nog een vraag kunnen zijn: "wat is de kleinste afmeting van een volkomen autonome solar breeder" )

Maar ook een minimum productiecapaciteit moet in acht genomen worden.

Misschien is het uiteindelijk wel vééél voordeliger en efficiënter om "Power Plastic" aan de lopende band te drukken. Is maar half zo efficiënt qua opbrengst en gaat maar 10 �* 20% zolang mee, maar als het dan aan bvb 1/100ste van de energieinput van kristallijne pv-cellen kan gefabriceerd worden...
awel, alle energie meegerekend coefficient x 20. Maar dan zit je zelfs transportkosten, energie voor extractie van zeldzame metalen mee te rekenen

zo'n fabriek kost een dik half miljard volgens mij. Tweede probleem dat is een halffabrikaat, dus je moet van wafers naar panelen, en de assemblage gebeurt in china. Derde probleem de grondstoffen zijn ook nog frame inaluminium, glas, koperen kabels, wisselstroom generators, en vele andere componenten die niet noodzakelijk dan allemaal op zonneenergie geproduceerd worden. Als je zuiver dat zand rekent, dan heb je dat hier al gezien, zoveel energie is daar niet voor nodig. De grootste grap is in principe dat die fabriek stofvrij moet zijn...

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 december 2011 om 15:04.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden