"Er zijn veel racisten in dit land!"
Eergisteren avond (20 juli 2004) rond 22u sprak ik met Spaanse kennissen van mijn ouders. Dit in een Hasselts café, genaamd "Brasserie Central" (gelegen vlak tegenover de hoofdingang van het station).
Op het moment dat de ober merkt dat de desbetreffende mensen geen Nederlands verstaan, vindt hij er niets beter op dan uitspraken te doen als:
"Vuil bruine!! Altijd probleme met u!! Hoepel toch op!!". Dan deed hij nog een poging in het Frans, om de Spanjaarden te vertellen dat ze moesten ophoepelen... Jammer, want ze spraken enkel Engels...!
Een volgende opmerking die hij maakte luidde:
"Als ge hier op bezoek zijt moet ge u op zen minst kunnen behelpen in Frans, Engels of duits!!! Dat zijn de drie wereldtalen, meneer!" Wel even wetende dat de ober in kwestie geen enkele poging heeft gedaan om zijn uitleg in het Engels te doen!
Uiteindelijk heeft de ober hun (half volle) glazen van de tafel genomen, en dat dan ook nog op een behoorlijk brutale manier...
Ikzelf arriveerde in het café toen het bovenstaande dispuut begon... De ober wist dus niet dat ik hem wél kon verstaan, en ik op mijn beurt kwam uit de lucht gevallen en wist niet wat er aan de hand was... Dat is ook de reden waarom ik niet onmiddelijk heb gereageerd. Toen ik wilde reageren zat de man zodanig vol agressie dat er geen woord was tussen te krijgen...
De ironie is echter dat diezelfde Spaanse mensen mij de ochtend voorafgaande aan dit voorval zeiden:
"Er zijn veel racisten in dit land!"
De mensen waren hier "al" vier (4) dagen, en hadden Antwerpen, Brugge, Leuven en Tongeren bezocht...
Het gaat om een koppel en twee kinderen...
"Er zijn veel racisten in dit land!" Als ik dit moet horen van TOERISTEN die haar amper VIER dagen zijn!!!??? Weet ook dat ik voorheen nooit met hun heb gepraat, en dus ook niet over die problematiek in België... Zij wisten daar niks van af, dus hun reactie kwam SPONTAAN !!
Dit is reeds de tweede keer dat buitenlandse toeristen mij dit zeggen. Van andere mensen hoor ik trouwens gelijkaardige verhalen...
Op zulke momenten SCHAAM ik mij!!! En iedereen die een beetje gezond verstand heeft weet dat zoiets ONAANVAARDBAAR is!! En ja hoor, ik schaamde mij dinsdagavond! Dit is niet de mentaliteit waar ik me mee wil associëren!!
"Eén ontevreden klant houdt er 11 andere weg", is een gulden regel in de PR... Laten we hopen!
|