Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest
Beste Derk,
ik denk dat wat jij bedoelt meer in Nederland speelt dan in België. Ik bazeer me hiervoor op het fenomeen van de "ontvolking" van de meer perifere gebieden in Nederland, waar een ware trek naar de Randstad plaats heeft.
In België is dat veel minder en eerder gericht op Gent , antwerpen, Brussel en alle gemeentes en kleinere steden daartussenin. Voorts bestaat er in België een stevige binding tussen elk individu en zijn/haar geboorte- jeugdplaats - de afstanden zijn hier inderdaad in wezen kleiner dan in Nederland (ik bedoel niet de reeële maar de gevoelsmatige afstand).
Ik bazeer me ook op de kennissenkring van Belgo-Nederlanders en nog échte Nederlanders die ik heb van zowel de randstad als daarbuiten. Antwerpenaars zijn voor de overige Vlamingen blijkbaar toch minder irritant dan Randstadenaars voor de overige Nederlanders (een randstaddenaar wordt door de overige Nederlanders als "Hollander" gezien ; Nederlanders worden door Vlamingen verkeerdelijk als "Hollanders" aannzien).
Nu is het tot stand komen van een Verenigd Lage Landenstaat niet afhankelijk van alle mogelijke gevoelsmatigheden. Ook binnen onze ietsje grotere buurlanden bestaan dergelijke dinges.. Ikzelf ben een geboren Hamburger, die regelkmatig per jaar enkele maanden in zijn geboortestad mocht vertoeven : dus veel meer europeaan
dan menig Laaglandse medeburger.
In gans Europa is er een gezonde naijver tussen grote (voetbal)steden & is dit geen verschil dat eerder een bindteken is tussen al die (stads)volkeren ?
|
De bedoeling van mijn betoog is dat we nu eens af moeten van alle cliché's die er zowel in Nederland over Vlamingen heersen als in Vlaanderen over Nederland.
Ik denk dat beide landen veel diverser zijn dan wij denken.
En Hamburg: Ik ben jaloers op je dat je dat ene nog onbekende popgroepje in de Star Club (of was het de Kaiserkeller ?) daar hebt mogen zie spelen.
Van Groot-Nederlandisme naar Rock and Roll.