24 december 2011, 22:43
|
|
|
Banneling
|
Vivant had gelijk : het Zilverfonds was bedrog
De lege doos van Vandelanotte
Citaat:
24/04/2003 : BRUSSEL -- Roland Duchâtelet dient vandaag klacht in tegen de regering wegens verspreiding van misleidende informatie. Volgens de voorzitter van Vivant is het Zilverfonds niets meer dan ,,gebakken lucht'' en helemaal geen spaarpotje voor de pensioenen van morgen. De Vivant-voorzitter verkondigt al langer dat het Zilverfonds de bevolking een rad voor de ogen draait.
DOSSIERS
Verkiezingen 2003
Partijfiche: Vivant
Het Zilverfonds, een idee van minister van Begroting Johan Vande Lanotte (SP.A), werd door deze paars-groene coalitie gecreëerd. Duchâtelet klaagt aan dat de overheid doet alsof er een spaarpot voor later wordt aangelegd, terwijl het Zilverfonds enkel schulden van de overheid aan zichzelf bevat. Het geld van UMTS-licenties gaat naar het Zilverfonds, maar telt ook mee als schuldafbouw. Met het geld van het Zilverfonds koopt de overheid immers meteen obligaties (schuld) van zichzelf. ,,Als men dat doet, kan men het geld later geen tweede keer uitgeven voor de pensioenen'', zegt Duchâtelet. VUB-professor Jef Vuchelen steunt de actie.
Vande Lanotte reageerde erg nijdig. ,,Dit getuigt niet enkel van schandelijke demagogie, maar creëert totaal ten onrechte een sfeer van angst bij honderdduizenden mensen die tussen 2010 en 2030 gepensioneerd zullen zijn.'' Volgens Vande Lanotte kan hij geen twee keer geld uit het Zilverfonds uitgeven. Pas als de staatsschuld gedaald is tot 60 procent van het bbp, mag het Zilverfonds beginnen uitgeven (en kan het de staatsschuld niet meer verminderen).
Toch lokt de techniek van het Zilverfonds ook bij ,,onverdachte bronnen'' kritiek uit. Zo verklaarde Paul De Grauwe, VLD-senator, onlangs in De Standaard nog: ,,Het Zilverfonds is een boekhoudkundige operatie. Het is een virtuele werkelijkheid, maar wel een met een psychologische waarde.''
Roland Duchâtelet: ,,Ik hou mij liever bezig met positieve dingen, maar het is mijn democratische plicht deze misleidende informatie aan te klagen.''
|
|
|
|