pensioenregeling maakt het interessant om te gaan doppen
Mijn vrouw is onlangs overleden. Vermits mijn inkomen daardoor is gehalveerd maar de onkosten quasi dezelfde blijven ben ik naar de gemeentedienst getrokken om een overlevingspensioen aan te vragen.
Na wat berekeningen was er de volgende conclusie: "Meneer, je verdient te veel momenteel om er van te kunnen genieten. Je zult moeten kiezen ... ofwel gewoon doorwerken zoals je nu bezig bent ofwel verminderen met werken om er van te kunnen genieten (wetende dat ik een gewone, ondertussen halftijdse, dus geen hoge wedde heb). Goed ... hoeveel moet men dan verminderen was mijn vraag. Je zult je arbeidsuren moeten verminderen tot 13 uren per week. Je mag niet meer dan 17280 euro bruto per jaar verdienen, eindejaarspremie en vakantiegeld inbegrepen. Gevolg is wel dat je moet afzien van alles wat je totnogtoe aan voordelen hebt gekregen en dat je dus later nooit een eigen volwaardig pensioen meer kunt genieten omdat je dan te weinig gewerkt hebt. Voor mij is het dus een verlies-verlies situatie. Met een overlevingspensioen er bij zal ik niet veel meer hebben dan dat ik gewoon verder werk zoals ik bezig ben.
Dan stel ik me toch de vraag of dit de tewerkstelling te goede komt? Tweede vraag dat ik me stel is dat mijn vrouw toch heel haar leven heeft afgedragen aan de pensioenkas? Heb ik dan niet sowieso recht op een teruggave van wat we meer dan dertig jaren hebben afgedragen? Mochten we dit bedrag ipv aan de staat hebben geinvesteerd in pensioensparen dan kreeg ik het integraal terug.
Het is misschien interessanter om gewoon het werk stop te zetten en te gaan doppen. Dan krijg ik zeker dat overlevingspensioen en vermijd ik dat ik in de miserie kom op het werk omdat zo weinig uren gewoon niet aanvaardbaar zijn in mijn job.
|