Los bericht bekijken
Oud 26 december 2011, 15:44   #18
Ntone
Vreemdeling

Standaard

Ik kwam eigenlijk per toeval op deze post terecht via een google search en wou toch effe reageren.

Maddox, ik ben hier nieuw, maar neem mijn replies niet fout op he

In verband met de OP...
Ik ben al jaren actief in de biomassa, en heb mij lang verdiept in het toepassen van energiegewassen op "marginale" gronden. Vooral de combinatie van snelgroeiend hout op plaatsen als spoorwegbermen, verkeerswisselaars, waterzieke en vervuilde gronden hebben mij lang bezig gehouden.

Nu is het in ons kleine landje zo dat je met 2 verschillende wetgevingen zit op het ene gebied (stom voorbeeld, mest verbranden mag niet in VL, wel in WA), en een federale wetgeving op andere gebieden, die dikwijls overlappen.
Er zijn veiligheidsreglementen (afstand tot spoorlijn of autoweg), er zijn richtlijnen over uitstoot, er zijn kabels en leidingen waarop geen bomen mogen geplant worden etc etc.
Dit maakt het quasi onmogelijk om hier effectief iets te doen.
Bijkomstig zijn de kosten voor de productie. We hebben in België niet de machinerie om dergelijke projecten te doen, dus er is geen vraag naar dergelijke specifieke oplossingen. Omgekeerd wil ook niemand investeren omdat de vraag er niet is.
De manuren en slijtagekosten zorgen er voor dat de biomassa onbetaalbaar wordt, en dat is nu net niet de bedoeling.
Biomassa is de toekomst, maar we moeten evolueren naar een subsidieloze situatie waar de vrije markt kan spelen, en bijkomstig moeten de energieprijzen nog stijgen om de investeringen in biomassa aantrekkelijk te maken.
Ntone is offline   Met citaat antwoorden